Holbek med Peter Sommer, Steen Jørgensen med flere: Late Night, Nørrebro Teater, København

Holbek med Peter Sommer, Steen Jørgensen med flere, Late Night, Nørrebro Teater, København

Anmeldt af Nynne Hein Møller | GAFFA

Lørdag aften lagde Nørrebro Teater scene til årets første omgang Late Night – et sympatisk koncept, der har eksisteret siden 2007, hvor komikere, skuespillere og musikere mødes og underholder publikum et par timer i hyggeligt og uhøjtideligt selskab. Denne aftens musikalske indslag stod dj'en og produceren Holbek for, og han sørgede sammen med sit fem mand store band for, at der blev taget fornemt hånd om publikum.

Holbeks debutalbum "Frit Løb"  byder på en række imponerende gæstevokalister, der hver har været inde over tekstskrivning på de respektive numre, de medvirker på. Og mange af gæstevokalisterne var da også med i Nørrebros Teater. Singer/songwriter og troubadour Peter Sommer var første mand på scenen med "Hvad sker der i dit hoved?", et indadvendt og nærmest trip-hop-agtigt nummer, som Sommers mørke stemme passede overraskende godt til. Med flotte visuals og lyssætning var der hermed fra starten lagt en intens stemning, der heldigvis varede koncerten igennem.

Man kan ikke beskylde Holbeks numre for at være ensformige, og den mørke og indadvendte electronica blev da også lynhurtigt udskiftet, da næste vokalist, Carsten Bentzen, entrerede i jakkesæt og crooner-stil. Han gav den fuld gas med det James Bond-lydende nummer "Hvileløs" med en gevaldig portion selvsikkerhed. Stemningen blev dog udskiftet igen med den forsigtige diva Maria Hamer-Jensen, der indtog scenen med "Hudløs", som faktisk udgjorde aftenens højdepunkt. Hamer-Jensens bløde og dejlige vokal indhyllet i det mørke electronica-univers, tilsat flotte visuals og en dragende sangtekst, var intet mindre end en herlig cocktail.

Lige så hurtigt som én stemning var lagt, blev den dog brudt igen med de mange udskiftende vokalister. Egentlig en smule ærgerligt, da koncerten dermed aldrig blev helt homogen, men en selvfølgelig nødvendighed med de mange forskellige gæstevokalister, der bød på ditto musikalske oplevelser. Steen Jørgensen aflagde fint besøg med "Ockhams Ragekniv", der cementerede hans position som en af dansk rocks stærkeste stemmer og med en star-quality så høj, at han uden problemer flere gange sang med ryggen til publikum. Respekt!

Der var heldigvis også dømt star-quality og tilmed perfektionisme under aftenens sidste nummer, radio-hittet "Træk Stikket ud" med endnu en af Danmarks bedste stemmer, Silas Bjerregaard fra Turboweekend. Bjerregaard indtog scenen på en cool og afslappet måde og lod sig ikke distrahere af, at Holbek midtvejs i nummeret afbrød for at tage det om.

Koncerten blev desværre et kort indslag med kun syv numre tilsammen cirka en halv times varighed, og man kunne sagtens have brugt endnu mere tid i det imponerende selskab. Holbek har nemlig formået at sammensætte et fantastisk velfungerende vokalisthold, der også uden for cd'ens rammer yder en fornem indsats.