Anmeldt af Peter Juncker
5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner
5 stjerner
Læserne
5,25 stjerner i snit (efter 8 stemmer)
Anmeld selv ved at logge ind og føre musen over stjernerne ovenfor.

Fascinerende besøg i Imogen Heaps trylleskov

00'erne blev et godt årti for Imogen Heap. Efter støt at have øget sin popularitet, blandt andet takket være musikalske optrædender i populære tv-shows som "The O.C" og Zach Braffs romantiske indie-komedie "Garden State", fik den klassisk uddannede brite sit helt store gennembrud i 2005 med "Speak For Yourself", der med sin særlige, multidimensionelle lyd, bygget op omkring Heaps karakteristiske vokal, indeholdt en sand perlerække af electro-pop-ørehængere.

Og selv om sidste års "Ellipse" måske ikke havde helt samme hitpotentiale, så har den ingenlunde svækket Imogen Heaps popularitet. Det kunne man forvisse sig om lørdag aften i Pumpehuset, hvor den udsolgte sal var nærmest på kogepunktet, da den 32-årige brite efter at have ophængt et rødt hjerte i det store, eventyr-agtige træ midt på scenen lagde for med smukt nøgne versioner af "First Train Home" og "Wait It Out". Åbningsnumrene fra hendes seneste cd "Ellipse".

Gennem årene har Heap vundet ry som lidt af en teknologisk pioner, men denne aften havde hun valgt at servere sine sange i intime og overvejende organiske udgaver. Og aftenens hovedperson viste sig hurtigt som et yderst indtagende bekendtskab, når hun med sin afvæbnende, lidt distræte charme og ærkebritiske humor diskede op med små anekdoter og baggrundshistorier til hver enkelt sang. Som for eksempel aftenens tredje nummer, "Between Sheets", som hun forklarede udsprang af hendes vanskeligheder "ved at være til stede i nuet". Her fik hun for første gang følgeskab af sine medmusikere, to violinister og en guitarist, som ligesom hovedpersonen selv i øvrigt koncerten igennem fik rig lejlighed til at prøve kræfter med det udsædvanlige udvalg af instrumenter som blandt andet talte en gong-gong, savklinge og klokkespil, alle ophængt i det føromtalte, illuminerede eventyrtræ midt på scenen.

Ikke overraskende tilbragte Heap dog det meste af tiden ved sit gennemsigtige, futuristisk udseende klaver, men når hun ellers vimsede rundt fra instrument til instrument, var det med hendes sorte, ærmeløse kjole, store, hvide halskæde og ikke mindst karakteristiske, mørke fuglerede-frisure svært ikke at få associationer til en lidt excentrisk Snehvide på slap line i sin helt egen trylleskov. Og allerede på et tidligt tidspunkt, efter en medrivende udgave af "Headlock", stod man vitterligt med fornemmelsen af, at Heap ville have kunnet få taget til at lette af begejstring, hvis hun havde valgt den lette udvej at fyre op under nogle af sine mest populære hits. Det gjorde hun bare ikke. I stedet foretrak hun at udfordre sit publikum ved at servere et langt mellemstykke, bestående næsten udelukkende af sange fra hendes seneste album. En modigt træk, der dog bar frugt med "Half Life" og den uudgivne "Speeding Cars" som tindrende smukke højdepunkter.

I det hele taget formåede Heap generelt at bevare en fin balance mellem det teatralske og inderlige frem til slutningen af det ordinære sæt, der blandt andet bød på en næsten sakral a cappella-udgave af "Just For Now", hvor publikum bidrog på kor. Og Heaps efterfølgende forsøg på at tilegne det første ekstranummer "Hide And Seek" til en nær afdød, dansk ven, der måtte opgives på grund af tårer, bidrog sådan set kun til den rørende og smukke afslutning, hvor hun efter at have spillet "The Moment I said It" alene på klaver og pillet det røde hjerte ned fra træet til slut kunne forlade scenen til øredøvende jubel og klapsalver. Så aftenen som helhed demonstrerede, at der er særdeles god grund til at glæde sig, hvis Imogen Heap, som hun mere end antydede, vender tilbage til Danmark igen senere på året.

Følg Imogen Heap tryk på hjertet

Imogen Heap: Store Vega, København
16-11-2010 (anmeldelse)