Alcoholic Faith Mission, Pakhuset, Århus

Alcoholic Faith Mission: Pakhuset, Århus

Anmeldt af Jacob Skyggebjerg | GAFFA

Inden Alcoholic Faith Mission gik på scenen, fik vi en times varm åbning af det svenske supportband Immanu El. Disse havde begået en solid, og lige til grænsen afstemt lyd, der fyldte det lille spillested til bristepunktet. To guitarister, trommer og bas præsterede at udfylde frekvensfelterne i en grad, der gjorde den volumniøse musik overordentligt lækker og massiv. Bandet var hengivent, med et show, der handlede om at skifte mellem det helt stillestående, og det væk-i-musikken-omkringsigspringende. Desværre virkede dette påtaget og planlagt, som en slags showdance, og selvom musikanterne spillede godt sammen, var det indøvede sceneshow hæmmende for det hengivne udtryk, de søgte at afgive. Publikum var både ganske lille, og overordentligt stille, og selvom supporten var varm, kan man ikke sige, tilskuerne lod temperaturen smitte af på sig. De var enige om de langvarige klapsalver mellem hvert nummer, men ellers forholdt de sig fuldstændig i ro, og meget få vovede sig ud i en diskret, rytmisk rokken.

Alcoholic Faith Mission er i sig selv et karismatisk band, og da de entrerede scenen, fik hele showet en del mere farve. Hvor svenskerne havde udvist professionalisme, tog AFM over med en mere legende tilgang, og det var som om den hengivenhed, opvarmningen havde søgt at udvise, faktisk eksisterede i AFM's afslappede scenefællesskab. Mens gruppen stillede op, demonstrerede sangerinde Kristine Permild flere gange sin højrøstede og hjertelige vaskekonelatter, og man holdt allerede af showet, inden det var i gang. Under opstillingen tog AFM en blæser med på scenen, smed en effekt henover, og det fik næsten en til at ønske en sektion kun med trompeten. Det skete naturligvis ikke, men til gengæld kom hornet til sin ret i den smukt afstemte og farverige multiinstrumentering.

Det skadede ikke, at sanger Thorben Seierø havde humor nok til at invitere publikum tættere på scenen under påskud af, at de var Danmarks eneste partyband, for derefter at lade musikken bryde ud i den rungende, amerikansk inspirerede melankoli, der er gruppens varemærke. Tilskuerne trak op og dannede en mur omkring scenen, og det gjorde showet til en absolut intimoplevelse for dem, der nu var plads til i denne konstruktion.

Alcoholic Faith Mission præsenterede en utroligt velspillet multiinstrumentering, med mindst to instrumenter til hvert medlem, og det var en fornøjelse at se, hvordan én for eksempel kunne smide sit røde keyboard for i stedet at hamre løs på en tamborin, eller gå til hornet og blæse en vidunderlig baggrund op for de øvrige instrumenter. Blæseren flød som en tyk og blød, lilla olie ind mellem de andre instrumenter og gjorde musikken til en lækker chokoladekage med vingummi og lakridser indæltet i dejen.

Publikum var flinke til at klappe, og lad mig her springe i vejret med en stående ovation til Studenterhusets habile lydfolk. Instrumenterne stod så godt i forhold til hinanden, at lyden næsten var som en studieindspilning. Den akustiske guitar havde dog lige i starten af showet en alt for skinger lyd, og hornet antog hen mod slutningen en nærmest falsk, rusten og skærende lyd, der heldigvis kun nåede at leve gennem et enkelt nummer, men ellers var det en sand fornøjelse at opleve et så fejlfrit stykke mixerarbejde. Vokalen gik overraskende godt igennem, og druknede kun ganske få steder i den massive instrumentering, bandet repræsenterer.

Da showet skulle slutte, lavede publikum den gode. De bad traditionen tro om et ekstranummer, og her havde AFM en lille trumf i ærmet. Bandet havde forberedt en særlig, akustisk opsætning, den var ikke lang, og sluttede brat, men den egnede sig perfekt som efterspil. En tamburin, en guitar og en forsigtig xylofon udgjorde sammen med de fem vokaler den messende outro, der satte punktum for et gennemført, og trods den konstant melankolske tone aldrig ensformigt indieshow på Studenterhus Århus.

Alcoholic Faiths danske turné fortsætter til følgende byer:

16. april: 1000 Fryd, Aalborg
17. april: Loppen, København