Sia og RebekkaMaria: Store Vega, København

Sia og RebekkaMaria, Store Vega, København

Anmeldt af Christian Erin-Madsen | GAFFA

Det kan godt være, Sia som 11-årig mødte Stevie Wonder og angiveligt blev inspireret. Det kan godt være, at det groovede og jazzprægede skinnede igennem på hendes andet album, "Healing Is Difficult", som reelt er det første album, hvor hun for alvor blev bemærket. Det kan godt være, at hendes stemme holder sig tilbage på samme album og opfølgeren "Colour The Small One", men den stil er i dag brudt, og der er kun reminiscenser tilbage. I dag er hendes stemme i centrum for en decideret soul- og pop-rocket angrebsformel, der folder hende ud på en mere velovervejet moden facon. Hendes stemme changerer smukt i et krydsfeltfelt mellem, hvad der svarer til Kira Skovs timbre og pondus samt britiske Paloma Faiths ditto, men Sia Furler sætter så afgjort sit eget unikke varemærke midt i det felt.

"Hvorfor er hun ikke større i Danmark?" var der en, der spurgte mig umiddelbart inden koncerten, og det kan være lidt svært at svare på, når man eksempelvis ser succesen folde sig ud for en kunstner som Duffy, hvis evner Sia fuldt ud matcher og overgår på performancedelen. Men hvem ved, måske var det ikke "Some People Have Real Problems" fra 2008, der skulle blive hendes danske breakthrough. Måske er det "We Are Born", der udkommer til juni, som skal gøre den forskel. Så må timingen være der.

Denne aften på Store Vega var tydeligvis fyldt med adskillige dedikerede fans, og aftenen blev også en koncert med store afbrydelser til fordel for fanpleje. Hun lagde op til, at de - mellem sangene – kastede ting op til hende, hvorefter hun smalltalkede ind over på, hvad der næsten antog standup-facon. Sådanne intermezzos er udmærkede i små doser, og det var bestemt sødt at opleve hende folde sig improviseret ud – hun kunne sikkert slet ikke lade være - men der var trods alt også tale om en koncert, og med så mange afbræk, som hun valgte, tippede det hele for meget over i en form for fanseance med autografskrivning. Det brød momentum og fik ærgerligt nok konstant pillet folk ned fra de små dansen-på-stedet-bevægelser, der ellers lå potent overalt. Desværre et hak i den overordnede oplevelse.

Til gengæld var selve den musikalske performance decideret fantastisk. Selv et oprindeligt sagte og melankolsk nummer som "Soon We'll Be Found" blev transformeret til slagkraftig scenepondus båret af en markant tromme og bassektion. En godbid af en udfoldelse. Vi fik desuden de topcharmerende "Little Black Sandals" og "Lentil", der var gode eksempler på, hvordan numrene var peppet op til et rocket backingensemble båret af en markant guitar, bas og trommesektion. Til tider suppleret af keyboard. Som sådan helt enkelt, men ikke mindre effektfuldt af den grund.

Sætlisten var glimrende skruet sammen, og hun besad overskud i en grad, så hun ligefrem improviserede sig frem under ekstrasættet til at skabe en jingle, hun strarks døbte "Soap In Your Eyes". En begejstret seance ganske sigende for hendes humør.

Det første set sluttede ikke overraskende med "Breathe Me", der har sat sig i Danmarks bevidsthed som temamelodi til Nykreditreklamerne. På et tidspunkt i den indadvendte sjæler, trak hun al pause ud, der blev stille, og da bandet atter stemte i sammen med hende, var det en fortryllende oplevelse, hvor følelsen Sia borede sig ind under huden. Lad os håbe den følelse genvækkes og får vinger i Danmark på det kommende album.

RebekkaMaria (4 stjerner)
Så afgjort veloplagte RebekkaMaria varmede salen op på glimrende vis. Sammenlignet med hendes opvarmningsdel inden Mika i KB Hallen var påklædningen den samme. Til gengæld blev der byttet rundt i sætlisten og spillet et enkelt ekstra nummer, så totalen nåede otte. Vægten blev fornuftigt lagt på udpluk som "Oh Solitude", "Gooseberry Boy", "When We Fall" og den smukke "Corollaceous", alle fra hendes seneste udgivelse "Sister Sortie". Et album, der folder en større sanselig og mere moden spændvidde ud end forgængeren. Hele sættet var understøttet af en imponerende lækker bas- og storetrommetyngde, der gav sættet et godt spænd og ikke mindst løftede oplevelsen af radiospinnerne "She Lion" og især "Yours Truly" til dansante oplevelser.