The Austin Five : Spot, V58, Århus

The Austin Five , Spot, V58, Århus

The Austin Five : Spot, V58, Århus

Anmeldt af Christian Agergaard Pedersen | GAFFA

Som et led i Spots internationale torsdag i år er der indledt en større samarbejde med musikere fra Austin, Texas, som, udover at spille torsdag på V58, er indgået i Nordic co-writers-projektet, der desuden kan opleves fredag i Lille Sal på Spot. V58 åbnede en smule op for det samarbejde, men i aften var det hver enkelt af The Austin Five, som fik lov at efterlade deres indtryk.

Efter en kort præsentation foretaget af Poul Krebs kunne han og hans musikalske tvilling, Troy Campbell, åbne ballet i den traditionelle folk-rockgenre. Krebs og Campbell mødtes i sangskriverkollektivet House of Songs i Austin, hvor også mange andre skandinaver har været, men lige dette nummer vil man måske ikke huske længe, især fordi den traditionelle folk-rock ikke skulle blive symptomatisk for aftnen.

Laid back Elektriker

Allerede efter det indledende nummer tog Matt The Electrician scenen; manden som på forhånd nok var den, flest folk havde stiftet bekendstskab med. Med Scrappy Jud Newcomb, den Tom Waits-lignenede altmuligguitarist for aftenen, gled musikken over i en singer-songwriter-stemning med The Electricians nemt tilgængelige laid back stil, som hurtigt får én i vugge- og nynnetakt. Hans banjolele og Scrappy Juds guitar kunne bl.a. andet levere "Animal Boy" og den smukkere og mere stemningsfulde "Osaka In The Rain" fra hans 2009 udspil "Animal Boy".

Før Danny Malone gik på scenen alene og præsenterede et langt mere intenst sæt, spillede Scrappy Jud og Matt The Electrician endnu et par numre, denne gang af fra Scrappys katalog. Med sliderørert på fingeren fik han manet lidt traditionel sydstatsblues ind i Vestergade, men hans numre løftede sig aldrig helt. Det virkede mere også som om, at han havde sat sig tilfreds med sin lead- og rytmeguitar for de andre. Hvilket han gjorde godt hele aftnen.

Intens Danny Malone og ekspressive Nathan Felix

Hver fik de cirka fire numre, men for den spinkle Malone var det mere end nok til at efterlade et dybt indtryk. Den tidligere komapatient skriver nogle formidable, smukke mol-sange om kærlighed og længsel, når det er bedst og værst. Specielt "My Affection" og "Baby Blue", den sidste leveret helt ud på scenekanten uden mikrofon, holdt publikum i åndeløs spænding, fordi det blev så skrøbeligt, at man var bange for, at det kunne knække hvert øjeblik. Det gjorde det ikke, og Danny Malone forblev på den geniale side, her. En texansk robotdans (i mangel på bedre beskrivelse) til et allerede indspillet lydstykke efterlod dog også et indtryk af Malone med en gal side, som med hans komatuøse historie kunne gøre een en smule nervøs, men dog aldrig nok til at kunne holde smilehullerne skjult for den gale/geniale Malone.

Den jævnaldrende med Malone, Nathan Felix, tog os et nyt sted hen med sin mere ekspressive orkesterpop med trompet, violin og tværfløjte. Backing-bandet for i aften, Leaving a Small Town gjorde, hvad de skulle med deres gode forståelse for genren, og Felix følte sig i gode hænder. Felix lignede en helt anden type og ikke en, man ville forbinde med folk og rock fra de sydlige stater. Det sydlige præg var der dog, med en mariachi-inspireret spansk sang, som kombineret med hans, hold fast, japanske David Bowie-ekspressivitet i "Dance The Night Away" gjorde ham til et memorabelt bekendtskab.

Leaving

Austin-folkene sluttede igen af i den traditionelle folk-rock, hvor Troy Campbell og Poul Krebs spillede førstnævntes sange, igen med Scrappy Jud på lead guitar og Leaving a Small Town som backing. Leaving a Small Town viste til sidst, hvorfor de var backing-band i aften, og hvorfor de var et godt et, med et par af deres egne numre nok inspireret af deres mange rejser til netop Austin, Texas. Bandet swinger over hele linien godt i americana- og alt. country-stilen med duetten mellem Niles Chr. Simmelgaard og Stinne Tornøe Frederiksen som stilskabere i front. Med en god, tung rytmebas og en stemningsskabende pedalsteel formåede de at runde aftnen vellykket af i selskab med The Austin Five.