Tiësto: Parken, København

Tiësto, Parken, København

Tiësto: Parken, København

Anmeldt af Anders Bøgh | GAFFA

Danmark elsker Tiësto, og det lader til, at Tiësto også elsker Danmark. Lørdag aften var det i hvert fald tredje, gang at han besøgte landet siden 2007, hvor han for første gang som ene mand optrådte for et fyldt Parken, der var blevet udsolgt i løbet af kort tid. Et show, der i øvrigt blev optaget og siden udgivet på dvd. Sidste år var han så tilbage og spillede på Skive Beach Party og i et ligeledes udsolgt Forum. Og nu var det altså Parken der stod for tur igen, som led i en verdensturné i anledningen af hans seneste album "Kaleidoscope".

Tiësto er ingen hvem som helst, han har blandt andet spillet til åbningen af de Olympiske Lege, og DJ Magazine har tre gange udnævnt ham som verdens bedste dj. Det er derfor selvfølgelig ikke helt underligt, at også danskerne tropper op, når Tiësto kommer til landet. Denne gang havde det dog været lidt sværere for arrangørerne at få solgt billetterne. Om det er et tegn på mæthed oven på de mange besøg, finanskrise eller den efterhånden store konkurrence fra mange lignende begivenheder som Sensation, Xstatic, Adorena, Raw med flere skal være usagt. Tiësto er dog stadig den eneste dj, der ene mand fylder et stadion i Danmark.

På "Kaleidoscope"-albummet har Tiësto ligesom efterhånden de fleste andre både internationale og hjemlige dj's fået følgeskab af diverse andre kunstnere. I Tiëstos tilfælde blandt andre Nelly Furtado, Kele Okereke fra Bloc Party, Calvin Harris med flere. Han har derfor vendt sig lidt væk fra den trance-scene, han stammer fra og i stedet ligesom kollegaerne bevæget sig mere ind mod mainstream-markedet. Det har betydet, at nogle af de dedikerede fans har vendt ham ryggen, men selvfølgelig også at et bredere publikum har fået kendskab til hans musik. Men med et annonceret seks timer langt show (hvoraf noget selvfølgelig gik til opvarmeren Avicii/Tim Berg), så kunne der vel blive plads til både Tiëstos nye og gamle stil.

Det må man sige, der også blev. Der blev leveret et show, hvor både gamle fans og nybegyndere kunne være med. Og det må man sige, at publikum også var, fra Tiësto gik på ved 21-tiden, til han sluttede små fem timer senere. Endnu engang havde han fyldt Parken, og med et lysshow, der sjældent er set magen til herhjemme, og et sæt der ihvertfald de første tre timer var leveret og balanceret perfekt, var det svært ikke at give sig hen til den enlige mand på scenen, der i den grad forstår at iscenesætte sig selv.

Kun de sidste halvanden time var der en tendens til, at det hele blev en anelse for hårdt, men når man undervejs fik uforglemmelige øjeblikke med blandt andet hans egen "Espace Me", hans remix af Calvin Harris' "You Used To Hold Me", og det hele hen mod slutningen klimaksede med hans version af "Adagio For Strings", så kan der umuligt være nogen, der er gået skuffede hjem.

Tiësto beviste endnu engang, hvorfor han bliver regnet som en af de største. Hvor mange navne kan gennem et fem timers sæt undgå døde perioder, ensformighed eller i det hele taget holde interessen ved lige? Det gjorde Tiësto hele vejen igennem, og med et publikum, der allerede fra starten var sat op til fest, blev det en stadionkoncert, som den slags er bedst. Da det hele sluttede efter de annoncerede cirka seks timer, var der nok ikke mange, der var gået før tid. Kun opvarmningen havde været en anelse flad.

Aftenens visuals bød blandt andet andet på et utal af lasere i hele spektrets farver og en gigantisk storskærm, der sendte én på rejser ud i universet, gennem et utal af perfekt tilpassede og omredigerede musikvideoer, ind i geometriske grafiske verdener og under hans remix af danske Turboweekends "Trouble Is" til en intim rockkoncert. Når man samtidig fik fyrværkeri, røg og konfetti, så manglede der ikke noget. Og alligevel overstrålede det aldrig musikken, og man var ikke i tvivl om, at det var Tiësto, man var til koncert med. Konstant var han i centrum, som en silhouet mod lysshowet, badet i spotlight eller blæst op på storskærmene. På én gang usmageligt og fantastisk.

Musikalsk kom man hele Tiëstos karriere igennem, fra før han brød igennem med hans remix af Deleriums "Silence" til hans seneste hits fra "Kaleidoscope". Alt sammen mixet i et flow, så man kom fra den ene genre til den anden. Selvfølgelig allesammen med fuld smæk på, det var jo en Tiësto-koncert.