Eminem
Recovery

Eminem: Recovery

CD / Universal Music
Udgivelse D. 21.06.2010
Christian Grubert

Here we go again… Kongen af Brian-rap er tilbage. Eminem har set flere op/nedture end de fleste kunstnere. Om man kan lide hans musikalske stil eller ej, så har han stædigt holdt fast i den siden dag 1, noget de færreste kunstnere gør. Måske mener han ikke, at det er nødvendigt at genopfinde sig selv, måske udvikler han sig bare ikke personligt, og kan derfor ikke være andet. Fordelen ved det er, at man som lytter altid, med petite ændringer, ved, hvad man får. En vred Eminem, om det så er på verden generelt, offentligheden, sin status, sig selv, kritikere, eller sig selv igen. En reflektiv Eminem, der ser på sit liv, sin mor, sin eks, sin datter og sig selv igen. En kønsmoden Eminem, der gerne vil have sex, men har svært ved at snakke med piger og derfor ender med de forkerte. Hvilket leder til voldelige Eminem, der enten dagdrømmer eller koger over, og så ender med at fortryde eller undskylde, at han gik for langt. Alt det pakket ind i ord. Flere ord end de fleste rappere bruger, og mere komplicerede rim, end der nogle gange er brug for, men om ikke andet beviser Eminem for sig selv, at han stadig har "det". Og det er, hvor vi pt. står med hr. Mathers. På Recovery forsøger Eminem at lægge sine sidste album bag sig og starte på en frisk. Det betyder kun et Dre-beat og en rodekasse med mange andre. Det giver en mere ujævn lydkulisse, men det giver også flere musikalske højdepunkter end længe. Eminem selv bruger en masse energi på at virke som om, alt er tilbage til normalen. Jeg kan sige ja til, at lixtallet er højt, men det er også det eneste, der er så "normalt", som Em kan blive. Jeg hører en mand, der desperat prøver at finde sig selv, men ikke helt kan, fordi han ikke selv ved, hvem han er. Skal han holde fast i det, der er endt som en karikatur af, hvad han engang er? Lige nu er det, hvad Eminem gør. "I'm the shit stain on the underwear of life". Dude, du er snart 38, grow up!