LCD Soundsystem: DR Koncerthuset, København

LCD Soundsystem, DR Koncerthuset, København

LCD Soundsystem: DR Koncerthuset, København

Anmeldt af Anders Reuss | GAFFA

"This is cool", konstaterer LCD Soundsystems frontfigur James Murphy tilfreds, efter at have sat aftenens koncert i gang med en lidt tøvende udgave af den ellers mægtigt inciterende "Us vs Them". Den sympatiske 40-årige New Yorker har været bekymret for, om det uregulære rum i DR Koncerthusets Foyer, med en kæmpe trappe i midten af rummet, vil fungere dårligt som koncertsal.

På trods af blåstemplingen er hans bekymring imidlertid ganske berettiget, for den skarpt oplyste trappe skærer nærmest rummet over, og isolerer en god del af de 1.500 publikummer fra den intime og svedige fest, der er i gang i området omkring den relativt lille, og ikke særligt høje scene.

Samme sæt som i Roskilde
Til gengæld er der ikke meget andet dårligt at sige om aftenens koncert. Bortset fra at Roskilde-folket måske finder det lidt fantasiløst, at de skal udsættes for en sætliste, der er stort set identisk med den fra festivalkoncerten i sidste måned. Og så fik vi ikke hitsinglen "North American Scum" fra "Sound of Silver".
Men man må give LCD Soundsystem, at det er et fremragende sæt, og hvis noget virker, hvorfor så reparere det? Sangene stammer fra hele bandets katalog, uden specielt fokus på det aktuelle album "This is Happening".

James Murphy har mange stemmer
Efter den lidt tøvende start er det, som om der bliver skruet ret voldsomt op for lyden. Et eller andet falder i hvert fald i hak, og med seneste single "Drunken Girls" som andet nummer bliver festen for alvor sparket i gang. Publikum, som omfatter en usædvanligt høj andel af smukke unge kvinder, er helt med. Bandet spiller vildt fedt, og James Murphy er en slående god sanger. Han har mange stemmer, og kan lyde utroligt forskelligt. Fra det vildeste punkråberi a la Mark E Smith fra The Fall, til en inderlighed der på "All My Friends" og "I Can Change" giver associationer i retning af Morrissey.

Ekstra smæk på live
LCD Soundsystem kan noget helt genialt og enestående, på den måde de får et repetetivt groove op at stå, som er lige dele electro og håndspillet rock'n'roll. Energien, og tilgangen til musikken, er kåd og skødesløs som i punkrock, og lysår væk fra steril laptop-electronica. Det giver simpelthen denne anmelder gåsehud af fryd. Mange af numrene er otte-ni minutter lange, men det bliver på intet tidspunkt kedeligt.

En række af sangene har virkeligt godt af det ekstra smæk, der er på live, og for eksempel "Pow Pow", som ikke stikker så voldsomt ud på "This is Happening", fremstår som et højdepunkt live.

Afsindig dejlig larm
Mod slutningen af koncerten får vi en hektisk og vildt indpiskende udgave af "Movement", som med sin vanvittigt rå Suicide-agtige synthesizer-lyd og mesterlige støjguitar-håndtering fra det tidligere Melvins-medlem David Scott Stone står som endnu et overraskende højdepunkt. Meget federe end albumversionen fra debutpladen.

Energien holdes helt oppe i det røde felt på en blændende udgave af det ligeledes gamle nummer "Yeah", i en særdeles hårdtpumpet udgave. Det starter med at være drevet af bassist Tyler Popes dybe og smældende elbas, med masser af anslag og ingen overtoner, og slutter i det vildeste acid-technoparty. Det larmer afsindig dejligt, og sætter et solidt punktum for koncerten.

Som ekstranummer får vi en smuk udgave af "Someone Great", der altid giver denne anmelder fugtige øjne og en klump i halsen, og som vidner om, hvor bredt LCD Soundsystem kan favne. Der lukkes og slukkes med en lige så strålende levering af debutsinglen "Losing My Edge".

Sikkerhedsproblemer foran scenen
LCD Soundsystem levede op til hypen og gav en veloplagt, charmerende, medrivende og forbilledlig god koncert. Det var ganske enkelt "super fun", som James Murphy selv udtrykte det.

DR Koncerthusets Foyer var derimod en blandet succes, og som skueplads for en udsolgt rockkoncert med 1.500 publikummer var den ikke optimal. Ikke alle kunne være med til festen, og undervejs måtte koncerten stoppes i nogle minutter på grund af sikkerhedsproblemer foran scenen.



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA