Fatma Zidan
Hawel/Try

Fatma Zidan: Hawel/Try

CD / Gateway Music
Udgivelse D. 17.09.2010
Torben Holleufer

Vi er i grunden heldige. For med udgangspunkt på Nørrebro har ensemblet Oriental Mood i en årrække sørget for, at der kom en konkurrencedygtig hybrid af orientalsk musik, der ikke bare vækker respekt her, men også trækker spor ude i verden. Og de sidste år har de med Fatma Zidan som solist fået en endda meget væsentlig ekstra streng at spille på. For Fatma er en klassisk uddannet egyptisk musiker, som i en årrække har arbejdet som sanger i studierne i Cairo. Og nu har hun begået en fremragende soloplade, fortrinsvis i Cairo med cremen derhjemme fra, men også med stykker fra den danske virkelighed. Stykker der til fulde dokumenterer, at kulturen hos ægtemanden Lars Bo Kujahn og hans gruppe har internationalt niveau. Hvilket i øvrigt ikke er noget nyt.

Hawel/Try har Fatma fået sin ven, den ægyptiske stjernekomponist og violinist Mohamed Aly til at komponere en række numre, ligesom Nour har stået for en stribe andre, som giver albummet kant. Ligesom Niels Raae og Zidan selv, som er uddannet harpespiller fra konservatoriet i Cairo, har komponeret den store Samethak Tany, som - indspillet i København med de hjemlige venner, som inkluderer den herboende palæstinensiske virtuos på oud, Bilal Irshed - er tæt på at være pladens bedste. Fatma Zidan kan jo det hele, og der er ting som er rendyrket pop, som det kendes fra Dubai og den scene ved Den Persiske Golf, hvor hun også har arbejdet som sangerinde, og der er ting, som kan minde om de ting en Natacha Atlas i årevis har stået for. Og her er Fatma Zidan altså fuldt på samme niveau, mens hendes og vennernes kor er helt på toppen, som det bare skal være i Cairo.

Jeg er rigtigt vild med numre som Nour-kompositionen Tekdep Alaya, som er blevet til i Cairo, og hvor Zidan minder mig sådan om en Nagat El Seghira med sindssygt fede fraseringer med den meget smukke stemme, mens Dr. Reda Ragabs violin flyver uimodståeligt, og beatet bærer os frem i en fest uden lige. Eller Mahadesh Gery, hvor oud'en og violinerne blender forbilledligt, inden de forskellige beats pakker temaet ud og Zidan drager afsted. En opvisning i, hvordan arabisk musik skal spilles. Og selv om det er lidt en smagssag, så går sangen Summernight and a Dream også hjem, fordi Zidan har taget skridtet ud i verden og i øvrigt på rekordtid har lært sig at mestre dansk på forbløffende niveau. Kompositionen er i øvrigt af Nils Raae fra Oriental Mood.

Nej, det er en fin plade, Fatma Zidan har begået. Masser af nuancer åbenbares ved hver gennemlytning, og så er det en lise at høre en sangerinde, som vi ved kan sine klassikere til fingerspidserne, men som her laver en plade, som både har rødderne i orden og er solidt placeret i den verden vi lever i.

Fin plade af Fatma Zidan.