Grinderman: Falconer Salen

Grinderman, Falconer Salen

Grinderman: Falconer Salen

Anmeldt af Espen Strunk | GAFFA

Man kan mene, hvad man vil om Grindermans støjende sangskitser og foretrække The Bad Seeds efter forgodtbefindende, men det er under alle omstændigheder svært at komme uden om det faktum, at Nick Cave er en mildest talt magnetisk scenekunstner. Det er således svært at have andet end høje forventninger til aftenens show, hvor blodhundene er i byen for at promovere deres andet album. Som ganske vist ikke matcher de største Bad Seeds-plader, men trods alt rummer et par potentielle nyklassikere i "Palaces of Montezuma" og "Bellringer Blues". Vi befinder os mod slutningen af bandets Europa-turné, som lukker ned i Paris på tirsdag, så "til den tid burde vi have lært sangene", som Cave lovede Deres Udsendte inden turnéens begyndelse. Om de løst strukturerede og, tja, kaotiske skæringer vil folde sig ud eller implodere i koncertsituationen er imidlertid endnu uvist.

Kreativt  frikvarter

Setup'et er et kreativt frikvarter for de involverede, og for fans er det også en mulighed for at opleve Cave og kumpaner på lidt mindre spillesteder end sædvanligt. Det er svært at komme uden om, at materialet langtfra er på niveau med de største Bad Seeds-plader, men leveringens råstyrke kompenserer næsten for fraværet af egentligt gode sange, i klassisk forstand; af den type som Cave rundhåndet rystede ud af ærmet fra de tidlige halvfemsere og godt et årti frem. Soniske afsøgninger er trådt i forgrunden; musikken skal ikke længere være underordnet teksternes tyrrani, men derimod indgå organisk i lydbilledet, har Cave forklaret. Frem for de modernistiske salmer, som Cave har perfektioneret, er vi således i aften vidne til nærmest exorcistiske excesser ud i det musikalske ingenmandsland, som Cave og kumpaner har gjort til deres eget. Ingen over, ingen ved siden af, og så videre.

Mikkel Mus og Farvelmanden

Der lægges ud med "Mickey Mouse & the Goodbye Man" – åh ja, alene titlen – inden gækken for alvor slippes løs og Cave kravler helt ud over monitorerne på "Worm Tamer" og "Heathen Child". Eller gæk er måske ikke det rette ord, for Grinderman 2 er på mange måder mørkere og mere ildevarslende end sin momentvist humoristiske forgænger, som i aften kun er repræsenteret ved en lille håndfuld numre, herunder naturligvis den famøse førstesingle "No Pussy Blues". Herudover er aftenen helliget den nye plade, for denne gang har bandet materiale nok til en hel koncert – nøjagtig halvanden time i aften – og behøver ikke ligesom sidst ty til Bad Seeds-bagkataloget for ekstranumre. Der er en kunstnerisk konsekvens over denne insisteren på at holde de to bands adskilt, selvom Mick Harveys exit fra The Bad Seeds strengt taget har gjort sondringen endnu mere konstrueret; personelmæssigt er de to ensembler efterhånden identiske. Og mens det seneste Bad Seeds-opus, Dig Lazarus, Dig, bevæger sig ind på Grindermans revir – med Cave på guitar, eksempelvis – udvider Grinderman 2 med stort held paletten med sange, som snildt kunne have fundet vej til et Bad Seeds-album.

Pik og patos

Nuvel, drengene er i byen, og det er på éen gang uimodståeligt, men samtidig ærgerligt at se Cave formidle materiale, som ikke lever op til hans egen standard. Jo, der er stærke stunder, og han behøver kun at pege anklagende ud i intetheden for at de unge kvinder foran scenen klamrer sig til hans arm og vi andre ønsker, at vi bare var halvt så cool. Træerne vokser ikke ind i himlen, men denne signatur har frekventeret mandens koncerter sådan cirka siden Murder Ballads-turnéen i '96 og har således et vist sammenligningsgrundlag. Og nej, i aften var ikke blandt de største, men som bekendt er bundniveauet højt og tro mig, det var faktisk periodevis fucking fremragende, for nu at benytte et af mandens egne favorit-kraftudtryk.

Og jo, Deres Udsendte er skam i Randers i morgen aften – nogle gange må man godt være pubertær. Det er vel, strengt taget, også det disse fire halvgamle mænd insisterer på, når de aften efter aften søger ind mod kernen af rockens fundamentalt fornuftsstridige væsen med lige dele pik og patos.

Køb billetter til Grinderman-koncerten i Randers via GAFFA Live