Kanye West: My Beautiful Dark Twisted Fantasy

Kanye West
My Beautiful Dark Twisted Fantasy

CD / Universal Music
Udgivelse D. 22.11.2010
Michael Jose Gonzalez

Kanye West har med sine G.O.O.D. Fridays været gavmild nok til løbende at løfte noget af sløret for, hvad vi kunne vente os af hans femte album. På trods af de gratis godbidder formår Kanye alligevel at flå tæppet væk under lytteren med et uhørt overdådigt og stærkt album, der er tætpakket med myriader af vanvittigt vellykkede idéer. Som en anden gal videnskabsmand har Yeezy klippet, klistret og især kreeret et mageløst, mørkt og mangefacetteret monster af et album, hvis vitale udfald mere end matcher de enorme ambitioner og det ditto ego, ophavsmanden ligger inde med.

My Beautiful Dark Twisted Fantasy er mere end optimeret pop og hiphop. Albummet både smyger sig elegant på tværs af genrer og marcherer brølende og med løftet pande gennem et væld af grænser, mens det frygtløst erobrer nye og hidtil uudforskede territorier. Galskab og genialitet går hånd i hånd på samtlige af albummets 13 sylespidse skæringer, hvoriblandt man ikke støder ind i et eneste kedeligt øjeblik. Tværtimod. Kanyes musikalske kreativitet og idérigdom matcher Lil Waynes lyriske ditto, og selvom man kan mene, hvad man vil om Mr. West og hans mere og mindre heldige offentlige stunts og udtalelser – noget han selv funderer over i mesterstykket Runaway – burde denne boblende smeltedigel ikke efterlade nogen i tvivl om mandens talent. Selv hans rim og punchlines er skarpere anrettet end de plejer, og det velvalgte persongalleri Kanye omgiver sig med på albummet, er kun med til at placere en velanrettet prik over det ranke "i" for imponerende, dette (mester)værk i sin sprudlende helhed udgør.