Frodegruppen 40, Ridehuset, Århus

Frodegruppen 40: Ridehuset, Århus

Ridehuset i Århus har fredag og lørdag lagt rum til den såkaldte Nybyggerne i Ridehuset-festival, hvor en række kunstnere inden for både scenekunst, billedkunst, musik og litteratur er blevet inviteret ind for at skabe en stribe værker, der både fungerer i sig selv og i samspil med hinanden - alt sammen efter et nybyggerprincip, hvor hver kunstner har fået et jordlod, et stykke af Ridehuset til rådighed, som vedkommende så skal skabe sit værk ud fra.

Det er både blevet til et såkaldt indsigtstårn, foto- og videoinstallationer og et stykke performancekunst, hvor unge mænd i jakke, skjorte og slips, men med frit udsyn til de ædlere dele spiser og drikker og snakker i ét væk, hvis ikke de slår hinanden med en tæppebanker. Især dette var noget af et tilløbsstykke.

Ridehusets scene har også lagt gulv til en række koncerter, som ikke nødvendigvis er blevet skabt på stedet. Lørdag nat, noget forsinket, sluttede det hele så med spoken word-gruppen Frodegruppen 40 med forfatteren Jens Blendstrup i forgrunden.

Frodegruppen 40 er blevet lidt af et kultfænomen især takket være Blendstrups særegne tekster, som er humor af en ganske særlig slags. Og de skuffede heller ikke denne nattetime, da de lagde ud med "Onkel Fra Gisseløre", en monolog fra en meget irriterende og påtrængende onkel. Derpå fulgte "Sidsel Adele Hansen Er Død", hvor teksten er en lang opremsning af mennesker med mærkelige navne og beskrivelser af deres bortgang, og den slags burde jo ikke være morsomt, men det er det altså alligevel. Måske grundet Blendstrups meget ekspressive oplæsning og mildt sagt fantasifulde sprog.

Bag Blendstrup leverede Frodegruppen 40 en gedigen blanding af visemusik, jazz, pop og rock leveret på to elektriske guitarer, bas og keyboard, bakket op af en korsangerinde. Trommerne blev dog fremstillet af en rytmeboks, og det trak lidt ned i det samlede udtryk, da det syntes at lægge en dæmper på det ellers velspillende orkester.

Højdepunktet var utvivlsomt kulthittet "John Danser Grøntsag", en sang om John, der danser grøntsag, danser ko, danser idyl, danser ro, danser topografisk atlas, danser fiskekvote ... han danser sin glæde ud. Nej, det giver ikke den store mening på tryk, men op(b)læst og musiceret, i et udtryk, der nærmer sig punk, så er det altså stærkt underholdende. I sangens mellemstykke, hvor John er ved at få problemer, går i stå og hænger, var Jens Blendstrup - nu iført en slags narrehat - og bandet helt nede på knæ, ja, Blendstrup var lige ved at slå en kolbøtte, og det skabte en ekstra dimension til det forrygende nummer.

Frodegruppen 40 afsluttede to spændende dage i Ridehuset med maner, og selv om det blev sent, hang en del publikummer heldigvis stadig ved.