Edition:  
Du er ikke logget ind  Log ind / Opret brugerCookie persondata politik for GAFFA A/S
Anmeldelse / CD

Michael Jackson
Michael

Sony Music | Udkom 10. december 2010
Anmeldt af Sohail Hassan
GAFFA
3 stjerner3 stjerner3 stjerner3 stjerner3 stjerner3 stjerner
3 stjerner
Læserne
3,07 stjerner i snit (efter 14 stemmer)
Anmeld selv ved at logge ind og føre musen over stjernerne ovenfor.
iTunes    Spotify     WiMP     Music Unltd    GAFFA shop

Ikke en konge værdigt

Sony skulle eftersigende have betalt The Jackson Estate (TJE) ikke mindre end 250 mio. dollars for fortsat at kunne stå for Michael Jacksons udgivelser efter hans død. MJ holdt sig fra at udgive plader i otte år, men samtidig var han åbenbart dygtig til både at jamme, skrive og indspille mere eller mindre færdige numre med udvalgte venner. Nu kommer så, ifølge Sony, det album, som Michael ville have udgivet, og de har ikke sparet på omkostningerne for at få de folk med, MJ selv havde valgt til at gøre numrene færdige. Men det gik allerede helt galt, da de lancerede første single Breaking News d. 7. nov. i år online. Sony og TJE har åbenbart ikke kunnet få hænderne ned af begejstring. De havde simpelthen genoplivet MJ fra de døde, men de mest dedikerede fans afslørede hurtigt, at de havde skabt et monster. The shit hit the fan.

MJ's egen nevø twittede, at det stensikkert ikke var hans onkel, som sang. Anklagende fingre pegede mod den pt. førende MJ-efterligner Jason Malachi, altså JM. Som bare alligevel slet ikke kan sige Hiii Hiii som kongen. Banditterne skulle eftersigende være den søde Cascio-familie, som MJ selv kaldte sin anden familie, og hos hvem han ofte lavede musik. Cascio-familien skulle have afleveret (solgt) 10 demoer til TJE, hvoraf tre er blevet valgt til albummet. Hvor MJ's mest velinformerede og kritiske fans påstår, at der klart er tale om en eller flere dårlige MJ-kloner. Den C "Tricky" Stewart-producerede Keep Your Head Up kunne snyde selv mig, men føromtalte Breaking News og Monster narrer mig ikke. Ligegyldigt hvor mange ekspert-udsagn, Sony disker op med. Pinligt, grisk og uværdigt.

Teddy Riley, som har produceret de to sidstnævnte, indrømmede i et interview, at han ikke er blevet betalt og forlod opgaven. MJ's nevø twittede, at Riley havde påtaget sig producer-opgaven i håb om, at der skulle lande "et ægte" MJ-track på hans skød, hvilket der også gjorde, da han fik Hollywood Tonight. Et udmærket nummer, som ikke kom med på Invincible-albummet, og som udføres på typisk Riley-manér. Hans egne to historie-linjer på nummeret virker dog malplacerede.

Er det så bare et sminket lig, eller får man noget for pengene? Bortset fra de skammelige efterligninger får man nogle glimrende MJ-numre i doowop-inspirerede (I Like) The Way You Love Me. En demo fra 2004, som Theron "Neff-U" Feemster har færdiggjort brillant. (I Can't Make It) Another Day er albummets stærkeste spor. Skrevet og produceret af Lenny Kravitz. Endnu et nummer, som ikke kom med på Invincible-albummet, og som Lenny selv udgav i 2004 under navnet Storm featuring Jay-Z, men denne udgave, som Lenny har lagt nye trommer, guitar og kor på, er suveræn og burde være første single.

I stedet blev det den tyndbenede duet med Akon, Hold My Hand indspillet i 2008. Et nummer, som er mere Akon end MJ, og videoen dertil ligner en Benetton-reklame feat. MJ som den sorte Jesus. Come on. Så er der to ganske udmærkede numre, som ikke kom med på Thriller-albummet. Up-tempo-sangen Behind The Mask helt tilbage fra 1979 og balladen Much Too Soon. Det nyeste nummer er den smukke ballade Best Of Joy, som MJ planlagde at gøre færdig i 2009. Prøv lige at sammenligne vokalen på dette nummer med en af efterligningerne. MJ var sgu i topform, da han gik bort. Men vi får nok kun disse ægte perler, han efterlod, drypvis over de næste syv år, så Sony og TJE kan tjene mest muligt. MJ har også lavet en del numre med Will.i.Am og Black Eyed Peas. De sigtede efter at lave et nyt Off The Wall, men har klogeligt valgt at låse disse numre inde i en bankboks.  

Tip en ven
16 kommentarer. Tilføj din nedenfor.
Sortering:
0
Informativ anmeldelse - men for fanden hvor er den dog irriterende at læse rent gramatisk.
0
Undskyld, nu skulle fejlene være rettet!
Mvh Ole, GAFFA
0
Hihi... "Gramatisk". Good one
0
Jeg lyttede hele albummet igennem på:

http://www.michaeljackson.com/us/news/listen-entire-michael-album

Ikke særligt godt, nærmest kedeligt, "Michael" får selv "Invincible" til at fremstå som en god plade (Hvilket den ikke er). 2** til "Michael" fra mig.

Sjovt nok er "Breaking News" et af de bedste numre efter min mening, et nummer som jeg hører at mange ikke bryder sig om.

Balladen "Hold My Hand" vinder ved flere gennemlytninger, men mærkeligt og lidt uortodokst at starte albummet med lige det nummer, en ballade.

Men sangene er som på "Invincible" for meget standard formula, de når slet slet ikke højderne fra Thriller, Bad og Off The Wall.

2 ud af 6. Der mangler gode sange på "Michael", man kan høre det er outtakes, demoer som ikke har så forfærdeligt meget at byde på. Skuffende.
0
Jeg har aldrig fattet kritikken af Invincible. Isoleret set er det en glimrende plade; problemet er bare, at folk konstant holder den op imod hans tidligere albums.
0
100% Enig med LOVESEXXY, gab, på højde, eller det modsatte af Invincible. Sjovt nok Breaking news falder også i min smag, men kunne dog aldrig finde på at betale penge for dette album. Hold My Hand, er en katastrofe!
0
Det er virkelig en useriøs "anmeldelse"!

"Keep Your Head Up kunne snyde selv mig, men føromtalte Breaking News og Monster narrer mig ikke. Ligegyldigt hvor mange ekspert-udsagn, Sony disker op med."
Breaking News og Monster er simpelthen lavet for at narre dig? Javel...

Påstår Sohail, at Sony har fået en Michael Jackson-soundalike til at synge disse numre? Sohail skulle hellere logge af Internettet og lytte til de albums han modtager med FRISKE ører, og lade være med sidde og læse rygter på gossip-sites og wikipedia. Hans mening er totalt farvet allerede før hans skal anmelde. Det er jo en totalt upersonlig anmeldelse, som er farvet af mildest talt usmagelige og ubekræftede rygter.

"MJ's egen nevø twittede, at det stensikkert ikke var hans onkel, som sang."
- OK... Hans mening må jo selvfølgelig veje noget tungere end Sonys ekspert-udsagn. Jeg kan godt forstå, at hans "twit" vejer tungt i din anmeldelse af albummet. Det er ligesom når man analyserer telefon-opkald i retssager - så spørger man altid mistænktes nevø til råds. FBI's lydeksperter, f.eks, kender jo ikke mistænkte personligt.

Det er simpelthen useriøst.

Skriv en værdig anmeldelse af pladen, og skriv derefter en artikel om den fjollede konspirationsteori, og spørg redaktøren om han vil trykke den, så I for alvor kan synke ned i det laveste dybeste dynd.

Alle de dér usaglige spekulationer hører ikke hjemme i en "anmeldelse", og det er totalt tydeligt, at du har alle dine "teorier" andre steder fra. Hvis du som en total overraskelse havde fået cd'en ind ad døren, og ALDRIG havde hørt om den før, så ville du aldrig have skænket en tanke, at alle numre "ikke var Michael". Det er KUN fordi du i forvejen har siddet og læst skabagtige digterier og spekulationer på de mest useriøse sider på nettet. 95% af ovenstående "anmeldelse" kunne jo være skrevet uden at anmelderen havde hørt en strofe fra pladen!!!

Jeg synes det er ærgeligt, at en Gaffa-anmelder springer med på denne vogn uden sin egen kritik.
0
Hvis nogen nogensinde har hørt nummeret 200 Watts på MJ's Invincible, vil de også vide, at det ikke lyder som Michael, selvom det er ham
0
Rettelse: 2000 Watts
0
@7 Jeg synes det er en fin anmeldelse, rent indholdsmæssigt - tror du ikke du skulle købe dig nogle større sko?
0
Jeg forstår heller ikke den kritik af invincible, selvom jeg også skulle vænne mig til numrene. Men smag og behag er heldigvis frit og forskelligt. Jeg synes Invincinble har nogle af de bedste sange overhovedet, så det er blevet mit favorit album. Jeg synes Michael er et rigtigt godt album - er ikke ekspert, så for mig lyder det som MJ hele vejen igennem. Til gengæld tror jeg at de følelsesladede diskussioner mellem de rigtigt fanatiske, der ikke køber pladen (men sikkert får den i hus på anden facon) har indflydelse på salget.
0
Sgu en noget tam anmeldelse, basseret på rygter og andres meninger. troede det var musikken der var i højsædet her på Gaffa, skriv lidt mere om selve musikken en anden gang, og lidt mindre historieundervisning og sladder - den slags kan jeg læse i kig-ind. Hvis alt forholder sig som du har anmeldt pladen, har Sony virkelig dummet sig af dimensioner - og det gør Sony IKKE, når der er så mange penge på spil. Vi er pænt ligeglade med at læse om hvem der har afleveret demoer til studiet, om det så er fra hans "anden" familie, eller julemanden. Kunne være sjovt hvis du anmelder Nephew's næste album på lignende måde. For de narrer dig jo heller ikke, "Ligegyldigt hvor mange ekspert-udsagn, Sony disker op med" *g* hvilket belæg har du for at skrive dette som anmelder? isåfald vil vi gerne kunne læse lidt om din baggrund på sitet, du er måske producer/studietekniker?...Hovedsagen er dén at albummet er STINKENDE FEDT! hvis man sorterer alt hvad der hedder sladder og udtagelser fra...Og det er dén slags man læser om i kig-ind, og nu åbentbart også i Gaffa.
0
#10: Større sko? Ved du overhovedet hvad begrebet "at gå i for små sko" betyder?

Du synes "det er en fin anmeldelse, rent indholdsmæssigt"? Det er det IKKE. Hvis Sohail havde en blog, hvor han kunne skrive frit fra leveren om ting der interesserer ham, så ville det være fint nok. Men dette skulle være en ANMELDELSE, og det er det ikke.

Det er en konspiratorisk og paranoid smædekampagne, skrevet af en "anmelder" som allerede havde bestemt sig før han havde hørt pladen.
0
Jeg er meget enig i Sohails anmeldelse. Hans job er at sige sin mening, det har han gjort. Og det er skam ikke paranoidt at lytte til et album og sætte sig ind i albummets kontroverser og danne sin mening derudfra...
Lytter man til tendenserne Jason Malachi har på sangen Let Me, Let Go og sammenligner det med de 3 sange... så er der god grund til at betvivle disse 3 omtalte sange.
0
#7 det er lidt sjovt at du kritiserer anmeldelsen for ikke at være seriøs nok og så samtidig sammenligner Sonys lydekspters med FBI's.
Hvis man får løn af Sony er man vel ikke fri til at komme med objektive kommentarer om Sony produkter?
0
Jeg er helt enig i at "Invincible" er undervurderet, og et super fedt album, der ligesom en del andre MJ plader har sine missere, men til gengæld også har masser numre der sidder lige i skabet. "Speechless" er f.eks. super fed, og modig synes jeg også.

Jeg er også meget enig i at jeg ikke fik særlig meget at vide om pladen i denne artikel/anmeldelse. Til gengæld fik jeg lige opsummeret de 4 artikler der har været på Gaffa om hvorvidt det er Jackson der synger.
Jeg var ellers lige så glad for at se en lang anmeldelse, men ingen gang de sidste to afsnit (som er hvad en normal anmeldelse fylder herinde), holder sig til at tale om albummet og musikken. Øv.

Log ind for at kommentere.

Annonce

GAFFA Shop

Jackson Michael: History On Film, Vol. 2 - Greatest Hits
Kr. 119,00
Køb på GAFFA Shop
Jackson Michael: Number Ones
Kr. 119,00
Køb på GAFFA Shop
Jackson, Michael: Biografien 1958-2009
Kr. 249,00
Køb på GAFFA Shop
Jackson, Michael: I Love MJ Pige
Kr. 199,00
Køb på GAFFA Shop
Jackson, Michael: Kalender 2013
Kr. 99,00
Køb på GAFFA Shop
Annonce

GAFFA Live

Michael Jackson
Lørdag d. 07-09-2013 kl. 20:00
x
Køb billet via GAFFA Live
Annonce