Michael Jackson
Michael

Michael Jackson: Michael

CD / Sony Music
Udgivelse D. 10.12.2010
Sohail Hassan

Sony skulle eftersigende have betalt The Jackson Estate (TJE) ikke mindre end 250 mio. dollars for fortsat at kunne stå for Michael Jacksons udgivelser efter hans død. MJ holdt sig fra at udgive plader i otte år, men samtidig var han åbenbart dygtig til både at jamme, skrive og indspille mere eller mindre færdige numre med udvalgte venner. Nu kommer så, ifølge Sony, det album, som Michael ville have udgivet, og de har ikke sparet på omkostningerne for at få de folk med, MJ selv havde valgt til at gøre numrene færdige. Men det gik allerede helt galt, da de lancerede første single Breaking News d. 7. nov. i år online. Sony og TJE har åbenbart ikke kunnet få hænderne ned af begejstring. De havde simpelthen genoplivet MJ fra de døde, men de mest dedikerede fans afslørede hurtigt, at de havde skabt et monster. The shit hit the fan.

MJ's egen nevø twittede, at det stensikkert ikke var hans onkel, som sang. Anklagende fingre pegede mod den pt. førende MJ-efterligner Jason Malachi, altså JM. Som bare alligevel slet ikke kan sige Hiii Hiii som kongen. Banditterne skulle eftersigende være den søde Cascio-familie, som MJ selv kaldte sin anden familie, og hos hvem han ofte lavede musik. Cascio-familien skulle have afleveret (solgt) 10 demoer til TJE, hvoraf tre er blevet valgt til albummet. Hvor MJ's mest velinformerede og kritiske fans påstår, at der klart er tale om en eller flere dårlige MJ-kloner. Den C "Tricky" Stewart-producerede Keep Your Head Up kunne snyde selv mig, men føromtalte Breaking News og Monster narrer mig ikke. Ligegyldigt hvor mange ekspert-udsagn, Sony disker op med. Pinligt, grisk og uværdigt.

Teddy Riley, som har produceret de to sidstnævnte, indrømmede i et interview, at han ikke er blevet betalt og forlod opgaven. MJ's nevø twittede, at Riley havde påtaget sig producer-opgaven i håb om, at der skulle lande "et ægte" MJ-track på hans skød, hvilket der også gjorde, da han fik Hollywood Tonight. Et udmærket nummer, som ikke kom med på Invincible-albummet, og som udføres på typisk Riley-manér. Hans egne to historie-linjer på nummeret virker dog malplacerede.

Er det så bare et sminket lig, eller får man noget for pengene? Bortset fra de skammelige efterligninger får man nogle glimrende MJ-numre i doowop-inspirerede (I Like) The Way You Love Me. En demo fra 2004, som Theron "Neff-U" Feemster har færdiggjort brillant. (I Can't Make It) Another Day er albummets stærkeste spor. Skrevet og produceret af Lenny Kravitz. Endnu et nummer, som ikke kom med på Invincible-albummet, og som Lenny selv udgav i 2004 under navnet Storm featuring Jay-Z, men denne udgave, som Lenny har lagt nye trommer, guitar og kor på, er suveræn og burde være første single.

I stedet blev det den tyndbenede duet med Akon, Hold My Hand indspillet i 2008. Et nummer, som er mere Akon end MJ, og videoen dertil ligner en Benetton-reklame feat. MJ som den sorte Jesus. Come on. Så er der to ganske udmærkede numre, som ikke kom med på Thriller-albummet. Up-tempo-sangen Behind The Mask helt tilbage fra 1979 og balladen Much Too Soon. Det nyeste nummer er den smukke ballade Best Of Joy, som MJ planlagde at gøre færdig i 2009. Prøv lige at sammenligne vokalen på dette nummer med en af efterligningerne. MJ var sgu i topform, da han gik bort. Men vi får nok kun disse ægte perler, han efterlod, drypvis over de næste syv år, så Sony og TJE kan tjene mest muligt. MJ har også lavet en del numre med Will.i.Am og Black Eyed Peas. De sigtede efter at lave et nyt Off The Wall, men har klogeligt valgt at låse disse numre inde i en bankboks.