Our Broken Garden og Valdemar Have : Musikcaféen, Århus

Our Broken Garden og Valdemar Have , Musikcaféen, Århus

Our Broken Garden er inkarnationen af historien om, at profeter sjældent er agtede i deres fædreland. Den østjyske gruppe centreret omkring sangerinden og sangskriveren Anna Brønsted har kontrakt med det prestigefyldte engelske pladeselskab Bella Union, der udgiver højt agtede navne som Fleet Foxes, Beach House og The Walkmen, begge deres album har fået fremragende anmeldelser i toneangivende engelske medier som NME, Q, Uncut, Mojo og mange flere, og gruppen har givet adskillige koncerter i England og rundt om i Europa.

Herhjemme har anmeldelserne også været fine, men der hersker ikke samme grad af "hype" om bandet som i England, og Musikcaféen var da også under halvt fyldt, det vil sige med under 100 gæster, da gruppen besøgte spillestedet.

På deres to album spiller Our Broken Garden en sart, sfærisk og melankolsk musik, og måske derfor havde hovedparten af publikum placeret sig siddende rundt i lokalet. Live overraskende Our Broken Garden dog med et betydeligt mere energisk og tempofyldt sæt end sangene på de to album. Åbningsnummeret "Seven Wild Horses" havde fået en pumpende bund fra den hårdtarbejdende trommeslager Poul Terkildsen og den spritnye bassist Nis Tyrrestrup. Samtidig gav guitarist Søren Bigum den ekstra gas på guitaren, der havde fået masser af effekter, som gav musikken et drømmende, tåget skær. Oven på det hele strålede den guldlamé-klædte Anna Brønsteds lyse og drømmende vokal og den stadigt melankolske melodilinje, og samspillet mellem den sfæriske top, den omsluttende guitar og den buldrende bund gav behagelige mindelser om sen-80'ernes og start-90'ernes britiske shoegaze-scene med navne som My Bloody Valentine, Lush og Cocteau Twins.

Netop Cocteau Twins er et af Our Broken Gardens erklærede forbilleder, og deres pladeselskab Bella Union ledes tilmed af den gamle Cocteau Twins-bassist Simon Raymonde. Inspirationen syntes tydeligere live end på bandets to album, og det fortsatte med "The Burial", der også havde fået sat turbo på – og decideret støjende guitar. Det fungerede glimrende.

Mere skub, mindre tangenter

Koncerten fortsatte med en stribe sange fra Our Broken Gardens andet album, "Golden Sea", der alle havde fået sat lidt mere skub i sig, mens der til gengæld intet var af det stemningsfyldte klaver, som man kan høre på pladerne, og kun en smule synth. Alle sangene overlevede dog ansigtsløftene i fin stil. Allerede efter en halv time forkyndte Anna Brønsted imidlertid, at det nu var blevet tid til aftenens sidste sang – "medmindre vi klappede på ekstranumre". Herefter fik vi "Watermark", åbningsnummeret på debutalbummet "When Your Blackening Shows", som også var blevet sat op i tempo og tilsat ekspressive trommer. Umiddelbart et farligt sats, for sangen hører i sin langsomme, klaverkårne version til blandt Our Broken Gardens allersmukkeste kompositioner, men også her virkede det. Ærgerligt, at så få af publikum benyttede lejligheden til at rejse sig og bevæge kroppen lidt til den ellers inciterende musik.

Efter et meget kort sæt på 35 minutter forlod Our Broken Garden scenen, men lod sig heldigvis klappede ind til tre ekstranumre. Først fik vi "In The Lowlands" fra det nye album, som til en afveksling blev leveret i en forholdsvis afdæmpet version meget lig albummets, og derpå samme albums afslutningsnummer, den flotte "The Dark Red Roses", som også havde fået lov at bevare sin ballade-inkarnation. Endelig lukkede og slukkede Our Broken Garden med debutalbummets "The Samaritan", som til gengæld havde fået lidt flere muskler end på albummet.

Efter 50 minutter sagde Our Broken Garden endegyldigt tak for i aften, og selvom det var en kort koncert, var længden egentlig ganske passende. Our Broken Garden opnåede noget nær den perfekte balance mellem sfærisk skønhed og dansevenlig dynamik, og hvor deres to ellers udmærkede plader til tider er en smule for luftige i udtrykket, understregede Our Broken Garden live, hvor gode Anna Brønsteds sange egentlig er. Lad os håbe, at andre end englænderne for alvor får øjnene op for Anna Brønsted og Our Broken Gardens kvaliteter.

Opvarmning: Valdemar Have ****

Inden Our Broken Garden gik på scenen, fik vi en lille halv times opvarmning ved den københavnske sanger og sangskriver med det denne aften meget passende navn Valdemar Have. Han var et interessant bekendtskab. En stribe langsomme, lavmælte og yderst melankolske sange sange fremført med en dyb og fyldig vokal og stemningsfuldt spil på en elektrisk guitar med masser af rumklang i et udtryk, der gav mig associationer til navne som American Music Club og Mark Kozelek (Red House Painters, Sun Kil Moon). Vi fik også et par coverversioner af Gilian Welchs "Look At Miss Ohio" og Bob Dylans "Every Grain Of Sand", men Valdemar Haves egne sange var bestemt også udmærkede. Han bliver interessant at følge.

Our Broken Garden alias Anna Brønsted solo varmer op til Nikolaj Nørlund følgende steder:

Fredag den 11/2, Musikcaféen, Århus

Lørdag den 12/2 Dexter, Odense