Kylie Minogue: Jyske Bank Boxen, Herning

Kylie Minogue, Jyske Bank Boxen, Herning

Anmeldt af Kristian Nygaard | GAFFA

Hun holder sig godt, det må man give hende den lille 42-årige australier, som på fjerde årti flyver verden rundt og spreder glæde med sange om kærlighed. Lørdag aften indledte Kylie Minogue sin verdensturné i lille Danmark, og jeg ved ikke, om det er fordi, jeg er jyde, men det Las Vegas-agtige, fjerboafyldte show fyldt med græske guder og symboler blev en tand for meget efter min smag.

Græsk tragedie eller er det komedie?
Kylies seneste album "Aphrodite" oser af kærlighed, og på denne "Aphrodite – Les Folies Tour" har hun åbenbart tænkt sig at tvinge græske kærlighedssymboler ned i gabet på os.

Først indledte hun koncerten med at bestige scenen placeret i en kæmpe muslingeskal, som en anden Venus med henvisning til Sandro Botticellis berømte renæssancemaleri "Venus' fødsel".

Så lod hun to store guldharper indrulle, og ind kom en mindre hær af pumpede græske soldater/dansere, som naturligvis faldt på knæ og ærede Kylie.

Efter hittet "Wow" forsvandt Kylie og dukkede nu pludselig op på en kæmpe pegasus (græsk sagnhest med vinger), og efter hun blandt andet havde kørt rundt på en stridsvogn og fløjet hen over publikum siddende på en engel (en danser iført vinger), kammede det hele til sidst over, da hun med hjælp fra korsangerinderne og med hænderne i vejret gav en gospeludgave af Eurythmics' 80'er-klassiker "There Must Be An Angel". Halleluja!

I love you, I love you
Selvom det til tider altså blev for meget af det gode - man vidste vitterligt ikke, om man skulle grine eller græde - så var det også smittende at se en gammel cirkushest i fuld galop. Kylie har hele karrieren kæmpet om verdensherredømmet med navne som Madonna, Britney og i dag den altdominerende Lady Gaga, men lørdag aften var hendes. Hun strålede. Hun sprudlede. Hun gav sit ypperste og mange andre klichéer om sangerinder, som er i godt humør. Enkelte gange måtte hun holde pause i sin sang og grinende lade sig tiljuble af et nedlagt publikum. Helt rørende, da hun midt i koncerten under nummeret "What Do I Have To Do" vendte sig rundt og råbte "I love you, I love you, I love you".

Stemningsdræber
Der er blevet skrevet meget om de imponerende mængder vand – 40.000 liter – Kylie har tænkt sig at skylle af sted under hver koncert på denne turné. Det vender jeg tilbage til.

Først de mange kostumeskift, som er kutyme til koncerter med kvindelige popstjerner. Kylie havde fem. Først iførte hun sig en hvid kjole med vinger på ørerne. Så en sort høj hat tilsat sort fjerkjole og derudover blandt andet en staniolpapirslignende sag i flere farver (er ikke på hjemmebane i kjolekollektioner.). De mange tøjskift gav plads til kedelig dans og var medvirkende til, at koncertens tempo gik op og ned.

Først gang i publikum efter en time
Faktisk kom der først gang i publikum cirka en time inde, da hun spillede "Get Outta My Way" – andensingle fra Kylies seneste album – der som bekendt er skrevet af blandt andet danske Cutfather. (Måske det er hans aktuelle X Factor-hype, der gjorde udslaget?)

Der blev spillet mange sange fra det seneste album, og det blev derfor ikke nogen hit-parade. Kylie spillede klassikere som "Spinning Around" og "I Believe In You", men det var, når hun nedbarberet for gøgl og græsk scenestads helt alene forrest på scenen sang sange som for eksempel nyklassikeren "Can't Get You Out Of My Head" – denne i en forfriskende rocket version – at hun stod stærkest.

Genreskift
Ud over de mange tøjskift blev der også kørt rundt i genreskiftene. Som nævnt blev der plads til lidt rock, og under nummeret "If You Don't Love Me" udbrød et sandt sambahelvede med fjerboaer og "arriba'er". Jo, Kylie er åbenbart mere end disko...

Der var ikke så meget snak fra aftenens hovedperson. Først da de 20 første sange var sunget, bad Kylie om at få lys på publikum, hvorefter hun takkede de fremødte for at gøre aftenen så speciel. Herefter kogte salen (som man siger).

God vind, Kylie
Publikum var på Kylies side, og selvom det ikke blev nogen hitparade, og engle-symbolerne engang imellem kammede over – og der blev leflet for de barnlige sjæle, da der til slut blev tændt for fontænerne og de berømte 40.000 liter vand steg til vejrs – så kan Kylie med ro i sindet fortsætte sin verdensturné.

For denne jyde var der bare for mange sagnfigurer på scenen og for lidt fokus på musikken.