Reptile and Retard: Spot Festival, Pickup Scenen, Aarhus

Reptile and Retard, Spot Festival, Pickup Scenen, Aarhus

Anmeldt af Kristian Pedersen | GAFFA

De er nogle rigtige rebeller, lokale Reptile and Retard, der lukker festivalens mindste teltscene lørdag aften. Kompromiløst og med store armbevægelser går de friskt til opgaven, der først og fremmest er at fyre op under en fest, der generelt er en mangelvare i Spot Festivalens ellers spraglede musikprogram.

Anført af den fandenivoldske krøltop Mads Damsgaard Kristiansen som altoverskyggende frontfigur spiller Reptile and Retard en hårdpumpet elektrorock med trommer og keyboard som bund for de korte, intense numre, der med lette tekster hurtigt får fat i publikum og suger sig fast.

Reptile and Retard har endnu ikke udgivet musik, til gengæld har de succesfuldt turneret i både England og Kina. Og mit indtryk efter denne Spot koncert er da også afgjort, at det er i live-sammenhæng, bandet har sin absolutte force. Jeg tror ikke, de til tider noget monotone numre vil glæde mig specielt på anlægget derhjemme, men via et kaotisk og medrivende sceneshow skaber de en sveddrybbende fest, du umuligt kan stå stille til, og umuligt kan lade være at blive i godt humør over.

Mads Damsgaard Kristiansen danser lystigt med gelé i sine vaklende ben som i en scene fra et syretrip en sen nattetime på Roskilde. Han tonser ikke bare fyldte vandflasker ud over den dansende, hoppende og jublende crowd i det proppede telt - han kaster også et udslået mikrofonstativ mod publikum, der enten må gribe eller haste til siden. Han råber ikke kun ad publikum, men også af kontrolløren der står ved siden af scenen. Og han lader sig ikke blot løfte op og glide henover publikum som i en klassisk crowd-surfing - han rejser sig op og overlader til begejstrede publikummer at støtte hans to ben.

Euforien stopper brat, da strikse kontrollører og arrangører på slaget midnat vil have koncerten afsluttet. Bandet beder om lov til at spille fire minutter mere, men uden positiv respons. Det slår dog ikke drengene ud, og forsangeren kaster sig demonstrativt ud over publikum endnu engang og driver med store armbevægelser og klar appel stemningen i det kogende telt yderligere i vejret. Der piftes. Der trampes. Der klappes. Der råbes, og der skriges, imens de ansvarlige nu forsøger at få lydmanden til at cutte strømmen til scenen. Musikken emmer ud, men folk forbliver i teltet i yderligere godt 10 minutter for bogstaveligt talt at dryppe af.

Om en måneds tid drøner Reptile and Retard ind på Roskilde Festivals Pavilion Junior scene og herfra skal lyde en venlig opfordring om i god tid at få luftet ud i warm-up teltet. Det kan meget vel blive nok en ustyrlig fest.