Fastpoholmen : Roskilde Festival, Pavilion Junior

Fastpoholmen , Roskilde Festival, Pavilion Junior

Det er svært at opfinde et helt nyskabende musikalsk udtryk eller en helt ny genre. Alt er stort set prøvet før, men om ikke andet, så kan man da prøve at kombinere nogle eksisterende genrer i håb om at ramme noget tilnærmelsesvis originalt. Dét gør dansk-svenske Fastpoholmen. De blander nemlig den svenske visetradition med reggae tilsat en smule afrikansk blues, lidt Balkan og andet godt, og resultatet er blevet ganske personligt – med tekster på svensk.

Fastpoholmens kerne består af danske Adam og Dawn Fastholm, der er fætter og kusine og opvokset i Sverige, men nu er tilbage i København. Begge synger, ligesom Adam spiller guitar, og med sig på Roskilde havde de to et band på hele seks personer, nærmere betegnet orgelspiller, bassist, trommeslager, kombineret orgel-, melodika- og slagtøjsspiller, trompetist og trombonist.

Gruppen lagde stille ud med den overvejende akustiske og meget viseagtige "Solen Har Gått Ner" med Adam Fastholms let drømmende vokal i centrum. På dette tidspunkt var blæserne ikke kommet ind på scenen, men det skete i den lidt mere dansable og reggae-påvirkede "Musik.nu". Gruppen kalder selv deres musik "skovreggae", og det er egentlig en meget passende betegnelse. Man kommer i hvert fald til at tænke på de store svenske skove, når man hører gruppens sange, der emmer af sommernætter med sen sol.

Publikum var mødt talstærkt frem, og der var at dømme efter folks snak tale om en stor repræsentation af såvel danskere som svenskere. Det var måske en kende forvirrende at høre de to Fastholmere tale perfekt dansk mellem sangene, for så at slå over i klingende svensk, når de foldede sangstemmerne ud – ofte i kor, andre gange med Adam som leadvokalist – men det er altså en del af udtrykket. Og vi befinder os vel i en globaliseret verden – og tæt på Øresundsbro(e)n.

Som koncerten skred frem, kom der mere og mere gang i musikken, og blandt andet kastede trompetisten sig ud i flere soloer, ligesom vi også fik en saftig orgelsolo på et tidspunkt. Publikum tog begejstret mod sangene, og Fastpoholmen har da også fået sig et mindre hit med "Himlen", der blandt andet har toppet P3's alternative lytterhitliste Det Elektriske Barometer i hele ni uger sidste efterår. "Himlen" kom midtvejs i sættet og udløste massivt bifald, og det er da også en af gruppens stærkeste sange spændt ud midtvejs mellem det akustiske visepoporienterede univers ikke helt ulig eksempelvis Bo Kaspers Orkester eller Lisa Ekdahl, og så reggae.

Andre gange var der dømt mere regulær reggae, til tider dancehall, og selvom feststemningen her steg til yderligere højder, forsvandt de finere musikalske nuancer lidt i det mere massive udtryk. Det var dog stærkt underholdende at se Dawn Fastholm, mod slutningen af koncerten, slå sig løs som hårdtpumpet reggaetoaster ikke ulig Natasja, efter at hun ellers havde fremstået som en velsyngende pæn pige i det meste af koncerten.

Allersidste sang gav mindelser om russisk folkemusik og steg i tempo og intensitet til en nærmest rundtosset finale. En stærk outro på en overvejende fin sidste koncert på Roskildes første dag. Tak, tack.