Spids Nøgenhat : Roskilde Festival, Pavilion Junior

Spids Nøgenhat , Roskilde Festival, Pavilion Junior

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Lorenzo Woodrose har i mange år haft en anden identitet. Eller måske er det rettere Lorenzo, der er hans anden identitet. Og efter en kop af noget sjov te er det ligesom lige meget. Men ligemeget er det ikke, når han træder op til en sjælden koncert med sit psykedeliske orkester opkaldt efter den lille euforiserende svamp, der har en tendens til at modne på kokasser og deslige når den første frost falder på. Med dette orkester tog han lørdag aften Roskilde Festival tilbage til oprindelsen. Og gav hippier i alle aldre et nødvendigt spark identitet midt i det sammensurrium af lyd og indtryk, hvor netop den danske fællesnævner har syntes spredt for alle vinde.

Vi fik en række af de fede numre fra bandets ti år gamle plade, og det var psykedelisk musik af fornemmeste aftapning, hele tiden med hilsener til gamle venner som de afdøde helte, til folk som Leif Roden og Hans Vinding. Du er ikke helt med? Okay, til skjalde med store rim og musik, der havde det hele, udgivet under navne som Alrune Rod, Furekaaben og Hyldemor. Musik der nøje hænger sammen med Fristaden Christiania og grænseløse drømme.

Jeg var rigtigt henført under koncerten. Og da Woodrose og kompagni satte i gang med en stribe af klassikerne, med sange som vi trods alt er mange, der opfatter som udødelige hjemlige mesterværker, så flød koppen med sjov te over, og vi entrede en egen verden af nostalgi. Så tak for store sange som Hyldemors middelalderhymne, Den Gennemsigtige Mand, for Røde Mor-sangen Lil' Johnny's Mund eller for Gasolin's udødelige åbner fra det første album, Langebro. Spillet originalt til dørs af et band, der ikke kopierede, men tog de gyldne sange med på deres egen rejse og landede den gamle historie midt i 2011-virkelighed.

Vi sluttede med omkvædet "Er vi de sidste her på jorden?", og længe efter koncerten stod en stor gruppe udenfor teltet og chantede det igen og igen. Stor psykedelisk rejse fra dansk band med rødderne plantet og intentioner af den højtflyvende slags.