Mikael Simpson: Noget Laant, Noget Blaat

Mikael Simpson
Noget Laant, Noget Blaat

CD / A:larm Music
Udgivelse D. 05.09.2011
Pelle Sonne Lohmann

Mikael Simpson har med sit femte album begået en mørk og melankolsk, foruroligende og hjemsøgende, uhyre stemningsmættet og intenst knugende lille genistreg af et værk. Det ubetingede nærvær synes at være i højsædet hos Simpson, der nok en gang etablerer en særlig fortrolighed med lytteren, der for undertegnedes vedkommende uvægerligt suges ind i mandens univers, som nok en gang flyder over af natlige storbystemninger, håb og tristesse, rådvildhed og resignation, og som atter rækker forsonende hænder ud til verden.

Simpson forfølger som på forgængeren Slaar Skaar (2009) et band-orienteret udtryk, der denne gang ikke mindst baserer sig på en både blødt og bastant spillet bas, diskret hvislende trommer, distinkte klaver-indslag og udflydende synth-klange. På vokalsiden er mandens på samme tid varmt dybe og sårbart lyse stemme som altid et fornemt og helt hypnotisk aktiv, og de forholdsvis mange flerstemmige passager er forfriskende tiltag i natteravnens karakteristiske musikalske æstetik.

Noget Laant, Noget Blaat tæller mange storslåede stunder og kun to lidt for mut stillestående numre – bedst er den fortrøstningsfulde Morgenlys ("de lange nætter er gået i sommerhi igen") og den desillusionerede Slaaskamp ("det hele det skulle bare smadres / usofistikeret ballade"), der for begges vedkommende besidder et lækkert drive og tempo, som man ikke finder andre steder på albummet. Også Lad Det Staa og Lige Før Vi For Vild er højdepunkter på et værk, hvor selv det et minut lange instrumentale mellemstykke Induktion fungerer flot.