Nina Baun
Something Is Always Moving

Nina Baun: Something Is Always Moving

CD / Divine Records
Udgivelse D. 22.08.2011
Torben Holleufer

Det er lidt over et år siden, at jeg stiftede bekendtskab med Nina Baun og hendes univers. Østerbropigen er en af et sindssygt talentfuldt kuld i midttyverne, som har været gennem Det Rytmiske Musikkonservatorium og nu er klar til at erobre verden og vores øregange ikke mindst. Og sammen med sit særdeles sammenspillede orkester - i daglig tale kaldet Guma - som blandt andet tæller den dygtige guitarist, Henrik Olsson, er der i den grad basis for en karriere. Især fordi Nina Baun skriver nogle foruroligende sange og dels forstår at synge dem med en stemme, som har personlighed og et stilsikkert udtryk, som i den grad er troværdigt, samtidig med at de bliver kastet gennem nogle arrangementer med så meget bid og mod på det nyskabende, at man lades tilbage imponeret.

Jeg hører mange referencer til en Jakob Bro i måden guitarens soli opbygges og drager på langfart med progressioner, som er originale og spændende. Et lyrisk spil med så meget krop og i klart medspil til de oceaner af levet væren, som Nina Baun lægger ned i sine linjer, som umiddelbart er intime bekendelser, med en ærlighed og en blues, som afspejler et liv i søgen. Uden at man på noget tidspunkt føler, at det private er pinligt udleverende, for stemmen går altså ind og afgiver vemodige spor i lydbilledet. Når man da ikke bliver båret af de tunge rockklodser på numre som It's Floating, hvor Nina Baun synger igennem, og drengene omkring hende vil et tungt og velskrevet inferno af en rocksang, som får mig til at tænke på, hvad bands som The Storm kunne være blevet til, hvis der havde været samme overskud.

Men Baun og hendes sammensvorne vil så meget andet end det. For med trommeslager Mads Emil Nielsens enorme alsidighed og de ofte syrede synthesizere og elklaveret fra William Larsson kommer vi ud i nogle forløb, der antager et nærmest avantgardistisk fusionsforløb, som dog hele tiden kommer hjem og bliver autentisk via Nina Bauns sangforedrag.

Det er et stykke tid siden, at jeg har været så optaget af en plade. En ny stemme og person har entret vores sfære.

Uden skyggen af intentioner om at lade os være.