Suspekt
Elektra

Suspekt: Elektra

CD / Universal Music
Udgivelse D. 12.09.2011
Maria Therese Seefeldt Stæhr

Komplekser. Menneskelige skyggesider. Det uudtalte. Det ubehagelige. Det, de andre tænker, men ikke tør. Suspekt er tilbage med endnu en omgang råt for usødet, endnu en stribe tracks, der har det særegne morbide, horror-porn-udtryk, som kun Suspekt kan – og som, hvis man lytter efter, rummer andet og mere end bare ord, der får de snerpede til at krølle tæerne sammen. Med kritiske referencer til såvel det brede danske samfund som til deres eget suspekte univers giver Elektra en ny vinkel på gruppens mangeårige karriere. Rappen er vanligt stram, kontrolleret og varieret, og trioen forstår virkelig at få ord og musik til at gå op i en højere enhed.

Musikken er mere symfonisk og storladen end nogensinde – men ikke mere, end den kan bære. Samtidig er albummets 12 numre langtfra ens, så lytteren hives gennem minimalistisk electro, orkestrale passager (indspillet i Prag sammen med Czech Film Orchestra) og dunkende drum'n'bass – for bare at nævne lidt. Med Emil og Andreas' karakteristiske vokaler som gennemgående element er musikken perfektionistisk gennemarbejdet, detaljeret og finurlig – rytmisk som melodisk.

For den "gamle" Suspekt-fan er Elektra med garanti både for poppet og poleret, men set med andre og mere åbne øjne, så er det faktisk et ret modigt og fornyende rapalbum. Der er et par numre, der falder lidt igennem, men der er langt flere, der vinder. Suspekt lægger ikke skjul på, at de godt kan lide at provokere og prøve nyt. På dette fjerde album viser de, hvorfor de kan blive ved. De kan noget – og de tør noget.