Mechanical Bird
Daughter Of The Wind

Mechanical Bird: Daughter Of The Wind

CD EP / Washington Inc
Udgivelse D. 24.10.2010
Ole Rosenstand Svidt

Tre år efter debutalbummet er Mechanical Bird alias sangeren, sangskriveren og multiinstrumentalisten Jakob Brixen klar med ep'en Daughter Of The Wind. Ep'en er mere håndspillet og folk-inspireret end den folktronica-orienterede debut og har en banjo som sangenes bærende instrument. Ud over de sprøde banjotoner udfolder Brixen sine drømmende, længselsfulde, let vemodige og meget amerikansk inspirerede sange, og de får vinger gennem hans lyse og skrøbelige vokal, flotte vokalharmoner fra blandt andre Sarah Hepburn og et nuanceret lydbillede, der blandt andet rummer en god del blok- og tværfløjte, violin, cello, en smukt klingende sav og diverse former for slagtøj.

Ep'en titel giver kraftige hints om tekstuniverset. Vi er i bedste folk-ånd i pagt med naturen, på godt og ondt, uanset om den bruges til at elske i, eller om den i form af tidevandet tager fortællerens elskede, ligesom man aner en religiøs tone i sangen Eternity And Such, hvor Brixen synger "I wonder / 'bout God and thunder". Sangskrivningen er solid, og især Letters From Late Lovers og It's Summer And I Want To Sleep har hitpotentiale, mens den valsende og optimistiske Dear Loneliness, Leave Me Alone sørger for, at vi slutter på en høj tone. De mange instrumenter går op i en højere enhed, og det er imponerende, at Jakob Brixen både har skrevet og produceret og spiller en stor del af instrumenterne, selvom han får hjælp fra en håndfuld musikere, der blandt andet har deres gang i beslægtede Hymns From Nineveh.

Mechanical Bird og Daughter Of The Wind genopfinder ikke folk-musikken, men er et gedigent dansk bud på genren anno 2010.