GAFFA | Anmeldt af Maria Therese Seefeldt Stæhr
6 stjerner6 stjerner6 stjerner6 stjerner6 stjerner6 stjerner
6 stjerner
Læserne
5,33 stjerner i snit (efter 3 stemmer)
Anmeld selv ved at logge ind og føre musen over stjernerne ovenfor.

Kunsten at skabe hype - og kvittere med at hive sejren godt og grundigt hjem

På mandag udkommer det fjerde album fra Suspekt. Gruppen, der er kendt for at være grænsesøgende, provokerende, udfordrende og evigt søgende. På dette album har de forsøgt at sætte nye højder for sig selv – især musikalsk. Releasekoncerten skulle derfor passe til dette og være mere storslået og fantastisk, end noget de før har gjort: en kæmpe fest med to koncerter i én i DR Koncerthuset sammen med et af DR's symfoniske ensembler. Og det blev rent faktisk det mest fantastiske, de til dato har gjort.

"Velkommen til et fucking colosseum!"
Det er ikke første gang, medlemmerne af Suspekt har sat en ære i at forene den klassiske musikkultur med den knap så klassiske hiphopgenre – dette skete blandt andet for knap to år siden, da de med konceptgruppen Selvmord spillede en ret(!) vellykket koncert i noget så ikke-hiphop som operaen. Det var som om, toppen var nået. Men nej. Nu er barren løftet igen. Setuppet, stemningen, publikum, musikerne, modsætningerne og traditionsmøderne gjorde denne lørdag aften i Koncerthuset til noget helt, helt særligt.

Allerede på lang afstand kunne man se, der var noget nyt i gang. Den karakteristiske blå facade var skiftet ud med billeder og farver fra Suspekts univers, og selv om Koncerthuset er et flittigt brugt koncerthus, så er det overraskende sjældent, at det ser decideret proppet ud. Oftest fordi koncertgængerne i huset er vant til, at man starter til tiden – og derfor er på plads FØR dette. Også her var billedet et andet: der stod kødrande af folk udenfor - der var kæmpe køer i de opstillede barer indenfor, og bassen pumpede i foyeren, så det rynkede lidt i brynene hos nogle af de mere erfarne kontrollører. Hiphoppen var i huset!

Den klassiske hiphopuniform vs. den klassiske koncert-uniform
Med en lille smule forsinkelse lykkedes det dog at få gårdspladsen og foyeren tømt og salen fyldt – helt fyldt! Der var spændte, forventningsfulde og festglade Suspekt-fans fra gulv til loft rundt om scenen, og på scenen sad de cirka 20 symfonikere pænt og ventede iklædt pænt sort koncerttøj, smukke instrumenter – og sorte halvmasker med ører! De intuitive "SU-SPEKT! SU-SPEKT! SU-SPEKT!"-råb fra publikum gav symfonikerne en let befippelse og et nervøst smil på læben – det var svært ikke at tænke, om de overhovedet var klar over, hvad de var gået ind til?!

Herefter kom bandet og dirigenten på scenen (bandet iført sorte Tabu-hættetrøjer, dirigenten i kjole og hvidt), og så gik det ellers i gang! Klassisk orkester, drum'n'bass trommeslagere, guitar og synth i skøn forening, Emil & Andreas der gjorde deres bedste for at brænde byen (og Koncerthuset?) ned med insisterende vokal og Rune Rask som manden med overblikket bag Suspekt-pulten på podiet bagerst på scenen. Koncerten skulle føre publikum gennem det nye album, hvoraf kun et par enkelte numre endnu er blevet udgivet, men det lagde nu på ingen måde en dæmper på festen. Alle numrene blevet taget imod med kæmpe klapsalver, råb og hujen – og stoltheden og glæden var til at tage og føle på hos Suspekt-drengene.

I løbet af den knap én time lange koncert havde Suspekt forberedt en række indslag/detaljer – først Tina Dickow, der sang omkvædet i "Helt Alene" akkompagneret af symfonikerne, og senere kom Elektra på scenen med to fanebærende vagter. Helt stille – hun skulle bare være et visuelt tillæg til teksten. Men det, der nok gjorde allermest indtryk på især den mandlige del af publikum, var de seks kutteklædte piger, der blev gennet ind og afklædt af deres "vagter" i dunkelt og dystert lys i "Nyt Pas". Men det stjal ikke fokus. Det fungerede som stemningsskaber og krydderi til musikken – og det var meget ordentligt og fint sat i værk. Musikken var i højsædet – og det var den, de alle gik yderst professionelt til.

Den skæve og skønne forening
Men ét er professionalisme og velspillet musik – noget andet er de ekstreme modsætninger, som skreg til himlen, og som var med til at gøre aftenen til noget særligt. Det var skønt at se dirigenten, og manden bag de klassiske kompositioner, Frederik Magle, stå som forstenet i sit stiveste puds med laksko og korslagte arme, når han ikke dirigerede. Det var fantastisk at se ham leve sig ind i sin egen genre, da han spillede på det gigantiske orgel i "Parasitter". Det var skønt at opleve Suspekts energiudladning på scenen, og det var om muligt endnu bedre at mærke publikums ditto på en måde, der ikke normalt findes i den lækre sal.

Når det er sagt, så kunne det have været sjovt at have forenet symfonikerne og Suspekt-holdet endnu mere. Bare lidt mere end fire numre. Men omvendt var der heller ikke lagt op til hiphopsymfoni, så på den måde blev det den effekt, der også er at finde på albummet. Noget der skiller sig ud og bliver lagt mærke til. Salen havde til tider svært ved at bære lyden – den blev buldrende, og det kunne rent faktisk være lidt svært at høre strygerne. Desværre. Revanchen tog de dog efterfølgende, da de gav koncerthuset bas og tung hiphop for alle pengene med en foyer-koncert, der gav alle de "gode gamle slagere" nyt liv.

Og på den måde fik Suspekt smækket sig selv godt og grundigt tilbage på landkortet med to vellykkede (om end meget forskellige!) koncerter og en gigantisk fest. Hvad bliver det næste? Kan de hæve barren igen? Eller måske skal de en helt anden vej?! Det kan kun tiden vise, men denne aften må kaldes en succes og en milepæl – og ikke kun for Suspekt. Elektra er sendt godt og sikkert af sted, og der er nok rimeligt mange, der glæder sig ualmindelig meget til at få fingre i albummet i morgen. Måske er der endda en symfoniker, der er blevet ramt i sit musikhjerte?

Følg Suspekt tryk på hjertet

Hør: GAFFAs lørdagsmix
04-10-2014 (nyhed)