Alcoholic Faith Mission
Ask Me This

Alcoholic Faith Mission: Ask Me This

CD / A:larm Music
Udgivelse D. 03.10.2011
Pelle Sonne Lohmann

Alcoholic Faith Mission fortsætter på dette deres fjerde album stilen fra det glimrende ep-mellemspil And The Running With Insanity, der udkom tidligere på året, men tager sig i denne ombæring om muligt endnu mere ambitiøse og sågar indimellem hårdtpumpede ud – og det er faktisk på både godt og ondt, for mens bestræbelserne i glimt tager sig himmelsk helstøbte ud, så fører de andre gange til et unødvendigt kaotisk og overlæsset format med et let ufokuseret resultat som følge.

Det så oversete, men absolut fortjent kritikerroste band tog sig knuselskeligt uimodståeligt ud på nævnte ep, og på Ask Me This finder man da også en genganger fra ep'en i form af det så øjeblikkeligt overvældende vokalbaserede nummer Running With Insanity, der nok en gang er et uomgængeligt højdepunkt. Men ellers er der tale om lutter nyt stof, hvoraf særligt den skævt kantede, men også symfonisk snurrende Alaska og den drilskt æggende og melodisk medrivende Into Pieces fremstår overdådigt svimlende og særdeles smukt sammenstrikkede.

Tom McFall, der har arbejdet med navne som R.E.M. og Weezer, har ad flere omgange givet sit besyv med under Alcoholic Faith Missions arbejde med Ask Me This, og albummet emmer da også af international kvalitet – særligt produktionsmæssigt er der tale om en lækkerbisken, om end det hele altså indimellem bliver en kende for mættet. Også den så rigt varierede og evigt foranderlige vokalside er en vanligt fornøjelig fryd på et album, der snildt demonstrerer bandets såvel pompøst svulstige som intenst nærværende kvaliteter.