Annika Aakjær og Analogik: Oliver med et Twist (teaterkoncert), Nørrebro Teater

Annika Aakjær og Analogik, Oliver med et Twist (teaterkoncert), Nørrebro Teater

Anmeldt af Nynne Hein Møller | GAFFA

Nørrebro Teater har gennem en længere periode haft succes med stykker, der blander skuespil, comedy og musik. En stil, der blev lagt for dagen i 2007, da Kitte Wagner og Jonathan Spang overtog styringen på det gamle teater og en stil, der har formået at tiltrække et yngre publikum end det, man normalt ser repræsenteret i teatersalene. Således er også baggrunden for "Oliver med et Twist", en moderne fortolkning af Charles Dickens' klassiker om en fattig dreng i 1800-tallets London.

Et potpourri af genrer
Forestillingen er bygget op på lige dele trylleri, akrobatik, musik, skuespil og historiefortælling. Mange genrer, der skal forenes, og ikke altid glider det lige let. For mens den fascinerende og utrolige akrobatik, udført af Christel Stjernebjerg og Anders Skat, flyder fint sammen med skuespillet og musikken, virker Rune Klans tryllerier lidt mere som en opbremsning i showet.

Rune Klan er nok også en smagssag. Han er en vanvittig dygtig tryllekunstner, men hans stand-up snak og facon kan godt virke lidt for overgearet og påtaget. Ud over at være tryllekunstner er han, sammen med Per Helge Sørensen, showets primære historiefortæller.

Historiefortælling kammer over
Og det med historiefortællingen er nok egentlig forestillingens største problem. For i stedet for at vise, hvad der sker med Oliver Twist, bliver det ofte fortalt. Det vil sige, at Klan og Helge Sørensen tit står og læser direkte op fra en bog, mens der udspiller sig brudstykker af handling omkring dem. En forvirrende og ikke altid specielt underholdende fortælleform, hvor man simpelthen savner at se historien udspille sig foran sig, frem for at høre om den.

Dog er der fine elementer i historiefortællingen, som er gennemsyret af meta-kommentarer om teaterstykket og skuespillerne, hvilket er ret sjovt. Derudover krydres historiefortællingen af stor publikumsinvolvering samt kommentarer og referencer til nutiden og især det politiske landskab i Danmark, og det fungerer rigtig fint.

Musikken er højdepunkt
Gennem hele forestillingen er musikken heldigvis også hyppigt repræsenteret. Den bliver leveret af Analogik, der spiller såkaldt klezmertronica – elektronisk musik blandet med gøglede og vilde elementer fra jødisk og sigøjner-inspireret musik. Det er gennem hele forestillingen ekstremt iørefaldende, swingende og simpelthen bare lækkert.

Men det er og bliver Annika Aakjær, der - iført et fuldskæg - stjæler showet fra start til slut. Om hun hyler som en baby, spiller gammel, irriterende mand, eller synger en af sine mange, sjove sange, er hun ikke til at tage øjnene fra. Hun har karisma som få, og med sin spøjse lillepige-stemme er hun simpelthen en unik karakter. At hun er et soleklart multitalent, beviser hun igen og igen, hvad enten det er som skuespiller eller musiker.

Samlet set er Analogik og Annika Aakjær specielt det, der gør "Oliver med et Twist" til en seværdig forestilling. Der kunne sagtens laves forbedringer, men herregud – man er fint underholdt og bliver gentagne gange dybt imponeret over både de akrobatiske krumspring, de uigennemskuelige tryllerier og den fantastiske musik.

Forestillingen spiller til og med 11. december. Læs mere på nbt.dk