Sebastian
Øjeblikkets Mester

Sebastian: Øjeblikkets Mester

CD / Sony Music
Udgivelse D. 24.10.2011
Espen Strunk

Når en af vores store sangskrivere udsender sit første studiealbum i 20 år, er der i sagens natur grund til at spidse ører. Det ene musicalprojekt har taget det andet, og pludselig var der gået to årtier, siden Sebastian satte midlertidigt punktum med Miraklernes Tid fra 1991.

På den aktuelle udgivelse har han allieret sig med en kombination af gamle bandkolleger – Michael Friis, Morten Kærså, Klaus Mentzer, Niels Henriksen et cetera – og en række yngre sangerinder, herunder Kira Skov, Randi Laubek, datteren Sarah Grabow og endelig Sys Bjerre, som er duetpartner på den regulære country-sag Luftkasteller.

Ellers lægger det musikalske udtryk i umiddelbar forlængelse af mandens store firserplader, og sangskrivningen er af høj klasse: Og det er ikke fordi, Sebastian har ryddet op i skrivebordsskufferne fra en mere inspireret epoke i karrieren; med enkelte undtagelser – Dejligt Indeni, som tidligere har været brugt i en musikteaterforestilling – er der tale om helt nyt materiale, skrevet over det seneste års tid.

Og der er tale om øjeblikkelig årgangs-Sebastian: der er kælet for detaljen i arrangementerne og, hvad vigtigere er, Sebastian cementerer sin status som en ganske eminent sangskriver, som er helt sin egen og ikke rigtigt minder om nogle af sine kolleger. Tematisk set spændes der fra titelnummerets filosofiske funderen over fænomenet tid til et par decideret politiske indslag, hvor sangskriveren blandt andet atter bringer sin velkendte modstand mod EU til torvs, om end på væsentligt mere poetisk vis end tidligere i eksempelvis Danmark (Dum Og Dejlig). Glimrende, simpelthen.