Du er ikke logget ind  Log ind / Opret brugerCookie persondata politik for GAFFA A/S
Anmeldelse / Live / Mandag d. 14-11-2011 kl. 12:17

Mike Sheridan og Eva Koch
Øbro Svømmehal, København,
lørdag d. 12. november 2011

Anmeldt af Simon Nathanael
Foto: Simon Nathanael
GAFFA
5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner
5 stjerner
Læserne
Endnu ikke anmeldt af læserne
Anmeld selv ved at logge ind og føre musen over stjernerne ovenfor.

Kunstnermøde i en svømmehal

Da den kun 16-årige Mike Sheridan i 2008 udgav sit debutalbum, blev det for alvor bevist, at der i den unge, københavnske undergrund ulmede talenter inden for den elektroniske musik. Rosende ord fulgte i hælene på drengen, som satte eftertænksom lyd til en dansabel stortromme, og søde historier om, at hans forældre måtte følge ham til spillejobs på danske og tyske klubber svirrede side om side med de fine anmeldelser. Her var født en stjerne.

Men børnestjerner vokser også op, ofte hurtigere end os andre, og talentet testes på tidens tand. Derfor var der store forventninger til en optræden af en mere moden art, da dansedrengen mødte den internationalt anerkendte og næsten tre gange så gamle billedhugger og videokunstner Eva Koch til et samarbejde i billede og lyd. I øvrigt et arrangement, som var en del af CPH:DOX-festivalens AUDIO:VISUALS-program.

Scenen var Øbro Svømmehal på Østerbro, som i sig selv er noget af et arkitektonisk særsyn: svære søjler holder loftet ekstra højt over bassinerne, som kaster blåt lys op ad væggene og indhyller rummet i en slags ærbødighed.  

 

Islandsk Earthporn

De to kunstnere havde sammen skabt et helt nyt værk til begivenheden. For enden af den aflange hal er Mike Sheridan placeret i en kravlegård af synthesizere, computere og kabelrod. Bag ham hænger et kæmpemæssigt lærred, som modtager projektioner fra en ualmindeligt stor projektor i den modsatte ende af hallen. Her står Eva Koch ved siden af lyskeglen, blidt vuggende. De to kunstnere fra de to generationer står nu modsat hinanden adskilt i rum som de er i tid. Koncert og videoinstallation er i gang.

En række stillestående videooptagelser fra Island viser bjergskråninger, hvor vinden fejer og former det høje græs til et bølgehav. Der klippes skarpt mellem still-billeder af den fantastiske natur, som levendegøres yderligere af lærredets spejling i et blikstille bassin. Pludselig brydes vandoverfladen i hvirvler i takt med, at tunge bastoner sendes ud i hallen. Den melankolske lyd bevæger sig langsomt, evigt udviklende, mens de mørke flader afløses af en knitren; det elektroniske lejrbål giver øjeblikkeligt en fjerde dimension til billederne af vandfald og udsyn fra en bjergtop.

 

En dragende døsighed

Fascinationen af vand er gennemgående i Eva Kochs installation: brune, boblende sumphuller angribes med kameraet fra flere vinkler, og i slowmotion virker væsken nærmest tyk og lava-agtig.

Publikum har placeret sig på hver side af bassinet og den 30 grader varme, fugtige luft får os til at smide alt det tøj, vi kan undvære. Sko, T-shirt og det hele.

Efter en time er det som om, den trykkende hede går i ét med værkets langsomhed og den blide baggrundstøj fra klorrensningsanlægget – der opstår et sammensurium af døsighed. Halvt liggende, halvt siddende svæver tilhørerene med ind i det univers, som Sheridan og Koch skaber. De tager sig god tid, mens Sheridan opbygger momentum ved at tilføre flere og flere lag sit soundscape. En kulmination er på vej. Vildskaben fra eksploderende gejsere i slowmotion giver et sus gennem salen, akkompagneres af lydfladers disharmoni, som på præcis det rigtige tidspunkt splittes i en harmonisk synth-flade med en melodi fra strygere ovenpå. Der er en slags konstant ro i udtrykket, som når flere enheder går i spænd på den helt rigtige måde. Værket er gennemtænkt og drager lytteren og seeren med ind.

Eftertænksomheden har altid været en del af Mike Sheridans lyd og flader, og elektro-lir i lag er kendetegnende for en interesse i lydproduktion, som er yderst skulpturel. I denne performance opstod der en sammensmeltning af de medier som kunsten præsenteres igennem og den kontekst, den præsenteres i. Det er en svært opnåelig disciplin, og måske noget, man kun kan håbe på sker, uanset hvor meget planlægning, der ligger bag. Men når det lykkes, må det anerkendes, og her lykkedes det.

Der er bebudet nyt album fra Mike Sheridan i 2012 og ønsker man et indblik i Eva Kochs drømmende videokunst, kan man med fordele bruge en halv time eller mere på hendes hjemmeside www.evakoch.net.

 

Tip en ven
0 kommentarer. Tilføj din nedenfor.
Sortering:

Log ind for at kommentere.

Annonce

GAFFA Shop

Sheridan, Mike: I Syv Sind
Kr. 89,00
Køb på GAFFA Shop
Sheridan, Mike: I Syv Sind (Vinyl)
Kr. 119,00
Køb på GAFFA Shop
Sheridan, Mike: Ved Første Øjekast
Kr. 139,00
Køb på GAFFA Shop
Sheridan, Mike: Ved Første Øjekast (Vinyl)
TILBUD: 149,00 kr. 99,00
Køb på GAFFA Shop
Annonce
Annonce