Rammstein: Forum, København

Rammstein, Forum, København

Rammstein: Forum, København

Anmeldt af Jesper Rise Børjesen | GAFFA

Masser af flammer. Masser af sæd. Masser af vildskab. Så kort ville en anmeldelse af de tyske industrirockere Rammstein kunne formuleres. Og så alligevel ikke. For der er så meget mere at sige om gruppen end bare det. På overfladen lignede Rammsteins præstation i Forum i aftes godt nok til overflod de tre førnævnte nøgleord, men under overfladen blev galskaben leveret med en nøje indstuderet præcision, en veltilrettelagt koreografi og et fuldstændig gennemtænkt sceneshow.

Det er i virkeligheden forkert at sige, at Rammstein spiller koncerter. Nok kan de betjene deres instrumenter og ramme de korrekte toner, men det er langt fra kun musikken, der er i centrum, når de seks østtyskere går på scenen. Ord som teaterstykke eller cirkusforestilling er mere rammende. Lige så vigtig som musikken og teksterne, hvoraf mange berører tabuer som ondskab og voldelig sex, er nemlig det tilhørende sceneshow, der flere gange er blevet omtalt som et af verdens bedste og vildeste.

Vild, vildere, Rammstein

Og vildt er det bestemt, når Rammstein tager Europa rundt for at spille gruppens største hits på deres "Made in Germany 1995-2011"-tour. Allerede i åbningsnummeret "Sonne" blæste bandet så meget ild og så mange flammer ud over de 10.000 publikummer i Forum, at temperaturen i den store hal steg betragteligt. Under "Mein Teil", der handler om kannibalisme, forsøgte Till Lindemann at riste bandets stakkels keyboardspiller med ikke bare en, men to flammekastere. Og under opførelsen af "Bück Dich" blev der – som det vel nærmest er tradition på bandets turnéer – simuleret analsex med efterfølgende sædejakulationer i voldsomme mængder ud over publikum og i hovedet på trommeslager Christoph "Doom" Schneider, ligesom en stor fallos til sidst i showet under "Pussy" sprøjtede hvidt skum ud over publikum.

Og så var der selvfølgelig brændende mikrofonstativer, et vandfald af gnister, der indhyllede Till Lindemann under "Mutter", store vinger af metal, som, mens de sad på ryggen af forsangeren, spyede flammer ud af fjerene og meget meget mere. Vildt og voldsomt – og fantastisk gennemført. Selv tilskuere, der ikke kan lide musikken, må alligevel have respekt for opbygningen og afviklingen af sceneshowet.

Et tændt publikum

At publikum havde glædet sig til at se deres tyske metalhelte, var tydeligt. For på trods af en noget flad og tam opvarmning foretaget af det gotiske industri-metalband Deathstars fra Sverige var salen på kogepunktet, da Rammstein gik i optog ned gennem salen med fakkel og Dannebrog. Og var publikum, der i aftenens anledning havde sat hanekammen, strøget Rammstein-T-shirten og lagt masser af sort mascara, ikke allerede tændte, så blev de det bestemt under aftenens højdepunkter "Mein Teil", "Du Hast" og "Amerika". Her var der fællessang, headbanging og 10.000 djævletegn i strakte arme.

En enkelt finger er der dog at sætte på showet, for det hele virkede en smule for indstuderet og planlagt. De seks tyskere har været på tour siden november, og på bare fem dage har de spillet i Helsinki, Stockholm, Oslo og København. Det smittede af og kunne desværre ind i mellem mærkes. Der var ikke plads til improvisation, og det lignede, at hver enkelt bevægelse var den samme som ved det seneste show, showet før det og showet før det. Alligevel leverede Rammstein et show, der var så fuldstændigt galt, vildt og grænseoverskridende, at selv Marilyn Manson kun ville kunne klare sig som korsanger i bandet.

Man skal naturligvis ikke se Rammstein, hvis man er på jagt efter smukke vokalharmonier og sårbare, eftertænksomme toner. Vil man derimod have rykket grænserne for, hvad der kan foregå på en scene, og opleve et af verdens mest benzinslugende og tændte sceneshows, så er Rammstein det helt rigtige valg. For lige præcis i dén kategori er Rammstein de bedste.

Rammstein spiller i Jyske Bank Boxen i Herning onsdag den 22. februar. Koncerten er udsolgt.