GAFFA | Anmeldt af Ole Rosenstand Svidt
5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner
5 stjerner
Læserne
6,00 stjerner i snit (efter 4 stemmer)
Anmeld selv ved at logge ind og føre musen over stjernerne ovenfor.

Han er dobbelt så gammel som medlemmerne af The 27 Club, og han er stadig på toppen

Thåström er et ikon på den svenske rockscene. Han har været aktiv sanger og sangskriver siden 1977, først i punkbandet Ebba Grön, siden i post-punk-gruppen Imperiet og siden 1989 som solist, med afstikkere til industrialbandet Peace, Love & Pitbulls og det ligeledes industrielle Sällskapet. Som solist har han både excelleret i garagerock, elektroniske indflydelser og et nedbarberet singer-songwriter-univers, oftest med meget positive resultater.

Herhjemme har han også en pæn fanbase, og i en årrække i 90'erne og 00'erne boede han i København, nærmere betegnet Vesterbro. I København har han også givet adskillige koncerter, men det er mange år siden, han sidst besøgte Aarhus. Onsdag aften stod han så på scenen på VoxHall med det tre uger gamle, fremragende album "Beväpna Dig Med Vingar" i ryggen. Et album, hvis titel og titelsang er inspireret af Michael Strunges digtsamling "Væbnet Med Vinger" fra 1984. "Væbnet Med Vinger" er i øvrigt de eneste ord, der står på Strunges gravsten på Assistens Kirkegård bortset fra navnet og fødsels- og dødsdag.

Som koncertanmelder skal man tage et valg, om anmeldelsen skal skrives i datid eller i nutid. Med Thåström er der dog ikke så meget at diskutere. Han lader sig dårligt beskrive i andet end nutid, så ekstremt nærværende han er på scenen. Han kommer ind, spinkel og iklædt sort hat, sort blazer, sorte bukser, hvid undertrøje og seler og begynder straks at gå hvileløst frem og tilbage på scenen som en bokser på vej i ringen, mens hans fingre dirrer under den instrumentale intro, samtidig med at han kaster diabolske blikke ud mod publikum. Så læner han sig ind over mikrofonstativet, griber fat om mikrofonen med begge hænder og begynder at synge. Kraftfuldt, ekspressivt, lettere hæst, sine steder næsten hviskende, andre gange råbende, andre igen tæt på skønsang.

Så snart der kommer et mellemspil, begynder han at gå utålmodigt frem og tilbage, mens han bevæger fingrene, som havde han lige fået stærkstrøm igennem dem – hvilket han strengt taget godt kunne have fået takket være sit højelektriske, fem mand høje orkester. Af og til kigger han ud på publikum med stirrende øjne. Han ligner ikke én, man ville bryde sig om at møde på en mørk landevej. Til gengæld får han da gået de 10.000 skridt om dagen, som Sundhedsstyrelsen anbefaler.

Dette gentager sig nummer efter nummer, og selvom det bliver en kende enerverende i længden at se Thåström spæne rundt, som var han udsat for et permanent elektrochok, så må man bøje sig i støvet for den intensitet, han lægger for dagen, når han synger. Han ligner en mand, der mener hvert ord, han synger, og synes ganske upåvirket af det skuffende fremmøde på kun et par hundrede mennesker, der langtfra kan fylde VoxHall.

Maskinelle klange og metallisk slagtøj

Omkring sig har Thåström et yderst kompetent, sortklædt band bestående af en guitarist, en bassist/synth-spiller, en trommeslager/slagtøjsspiller, en pianist/synth-spiller og endnu en mand på synth. Sætlisten byder blandt andet på de fleste sange fra det nye album og en række højdepunkter fra solo-bagkataloget, tilsat tre sange fra Imperiet-tiden. De maskinelle klange og det metalliske slagtøj fylder en del, især på de nye numre, og fra tid til anden hamrer Thåström på noget skrot, der er hængt op bag ham, hvilket giver visse associationer til Einstürzende Neubauten.

Guitaren får dog også lov at støje, især i de ældre numre som "Miss Huddinge '72", "Aldrig Nånsin Komma Ner" og "En Vacker Död Stad". Det er ikke særligt mange toner eller akkorder, Pelle Ossler spiller på sin guitar, men de fungerer. Det samme gør det gennemførte lysshow med fokus på skarpt hvidt lys og stroboskoplys, hvis blinken går op i en højere enhed med Thåströms dirrende fingre.

Der er masser af musikalske højdepunkter undervejs, eksempelvis de rockede og højelektriske "Miss Huddinge '72" og "Aldrig Nånsin Komma Ner". Alligevel er det, som om Thåström har et ekstra gear, når han kaster sig ud i fortættede ballader som den crescendo-opbyggende "...Ingen Neråtsang" og kærlighedssangene "Smaken Av Dig" og "Samarkanda".

Intensiteten er også høj, når Thåström hamrer løs på skrot i den lange, støjende intro til "Främling Överallt", inden han til en afveksling tager en akustisk guitar frem og fremfører det gribende faderportræt næsten alene. Det er også svært ikke at lade sig rive med, når guitarist Pelle Ossler og bassist Ulf Rockis Ivarsson tager henholdsvis en olietønde og et sæt gulvtammer frem og begynder at hamre på dem i "Låt Dom Regna", samtidig med at de synger solide, inciterende backingvokaler.

Stærke ekstranumre

Thåström siger ikke meget mellem numrene, men får dog mumlet tak et par gange, ligesom han smiler cirka tre gange i hovedsættet. Efter halvanden time siger han tak for i aften, men kommer heldigvis tilbage til tre ekstranumre og endnu et par smil. Først får vi to Imperiet-sange, de rockende og aggressive "Du Ska Va President" og "Rock'n'Roll e Död", inden han lukker med endnu en stærk, klaverorienteret ballade, "Sönder Boulevard", inspireret af den tid, han boede på Vesterbro. Sangen nævner både Tom Kristensens "Hærværk"-romanfigur Ole Jastrau, Sort Sol og Dan Turèll (og, nå ja, den svenske skuespillerinde Harriett Andersson) og er dermed en smuk hyldest til dansk kultur med relationer til Vesterbro.

Et ekstra ekstranummer bliver det også til, og det er heldigvis Thåströms næsten ultimative ballade om ulykkelig kærlighed, "Fanfanfan", helt nedtonet med klaveret i centrum og det besættende omkvæd "Fanfanfan, det skulle varit du". Så bliver det ikke meget større. Hvor andre tjekker ud i en alder af 27, er præcis dobbelt så gamle Thåström stadig på toppen. Med eller uden vinger.

Thåström spiller på Vega i København 8. marts. Køb billetter via GAFFA Live.

Følg Thåström tryk på hjertet

Thåström gæster Danmark