VCMG
Ssss

VCMG: Ssss

CD / Playground Music
Udgivelse D. 12.03.2012
Ras Bolding

For godt 30 år siden gik de fra hinanden, Vince Clarke og Martin Gore, da Depeche Mode for alvor stod foran det store gennembrud, og bizart nok overlevede begge herrer i øvrigt adskillelsen karrieremæssigt; Martin Gore fortsatte med Depeche Mode, der bevægede sig i udpræget mere dunkel retning, mens Vince Clarke afsøgte forskellige ender af synthpop-universet med både The Assembly, Yazoo og Erasure. Og nu er de altså sammen igen, sådan med måde, i hvert fald, for musikken på Ssss er skabt via mailkontakt, filer sendt fra den ene computer til den anden, sådan som det ofte er tilfældet, når især den yngre generation samarbejder musikalsk på tværs af landegrænser nu om stunder.

Er der så også tale om ung musik? Ja og nej, må man nok sige, for selvom udgangspunktet er techno, så trækkes der faktisk undervejs på hele tre årtiers lyd, men man skal nok have fulgt godt med gennem synth-, electro- og technogenrernes historie for til fulde at fange referencerne. Og så er her i øvrigt ikke spor af dubstep, bare lige for at få dét på plads.

Musikken på Ssss er helt igennem instrumental, og rytmisk er udgangspunktet i høj grad techno, men også med solide elementer af electro. Nogle numre er mere inspirerende end andre, men generelt er lydbilledet gennemarbejdet og med en god del analogfuturistiske klange undervejs. Der er måske ikke tale om nogen musikalsk revolutionerende nyskabelse, men til gengæld er Ssss et ganske godt og gennemarbejdet technoalbum, der i det store hele formår at ramme en god balance mellem monotoni og variation.