Jomi Massage, Henriette Sennenvaldt og Maria Laurette Friis: Radar, Aarhus

Jomi Massage, Henriette Sennenvaldt og Maria Laurette Friis, Radar, Aarhus

Lyd + Litteratur-festivalen har siden 2002 stået for en årlig festival i spændingsfeltet mellem lydkunst, litteratur og musik. Festivalen begyndte i Aarhus og har de seneste år også fundet sted i København. Årets festival finder de næste 14 dage på Radar i Aarhus og tre forskellige steder i København, og GAFFA havde fornøjelsen af at overvære tirsdagens program i Aarhus. Her stod den på først digteren, musikeren og lydkunstneren Lasse Thorning, dernæst en konstellation sammensat til lejligheden: De tre sangerinder, sangskrivere og musikere Jomi Massage, Henriette Sennenvaldt og Maria Laurette Friis.

Lasse Thorning / Lasse Lasse ****

Digteren, lydkunstneren og musikeren Lasse Thorning havde i aftenens anledning taget navneforandring til Lasse Lasse. Dog ikke som hyldest til hverken Helle Helle eller Peter Peter, som han bemærkede, men fordi hans oplæsning rummede mange gentagelser – og at der i øvrigt er mange søer rundt om i verden, hvis navn indeholder en gentagelse. Og søer og andre naturelementer indgik også i hans digte, som blev fremført skiftevis via oplæsning, messen og småsang, tilsat gutturale lyde, host, hiven efter vejret etc. – mundlyde, der understregede stemningerne i de enkelte digte. Det hele blev lejlighedsvis elektronisk bearbejdet, og Lasse Thorning spillede til tider stemningsfulde, meditative toner på en lapsteel-guitar, der også blev samplet og indgik i det delikate lydbillede. Et spændende udtryk, hvor lyde, ord og musik ofte gik op i en højere enhed.

Jomi Massage, Henriette Sennenvaldt og Maria Laurette Friis ****

Jeg var ganske spændt på, hvad de tre kvinder ville diske op med. Hver for sig har de markeret sig som henholdsvis solist/sanger, guitarist og keyboardspiller i Speaker Bite Me, sangerinde i Under Byen og sangerinde i Tys Tys, ligesom de alle tre er sangskrivere – Sennenvaldt dog primært tekstforfatter. Henriette Sennenvaldt har desuden for nylig gennemført uddannelsen på Forfatterskolen, så hun kan også kalde sig forfatter, hvilket jo er helt i tråd med Lyd + Litteratur-temaet.

Jomi Massage afslørede dog med det samme, at trioen havde tænkt sig at fremføre det nye album "Dråbers Logik", som Jomi Massage og digteren Anne Lise Marstrand-Jørgensen netop har udgivet. Et album, der er resulteret af et til lejligheden sammensat møde mellem Jomi Massage og Marstrand-Jørgensen på netop Lyd + Litteratur-festivalen helt tilbage i 2003. Albummet blander musik og digtoplæsning, og da Marstrand-Jørgensen ikke var til stede denne aften, fik Henriette Sennenvaldt rollen som oplæser og lejlighedsvis sang kor, mens Jomi Massage sang og spillede guitar, og Maria Laurette Friis sang kor og betjente forskellige former for elektronik.

Sangene var overvejende afdæmpede og minimalistiske, med få, men effektive, ofte brudte akkorder og smukke, enkle melodilinjer fra Jomi Massage og hendes knaldrøde Fender-guitar. Sangene vekslede mellem passager med recitation og lidt sang fra Henriette Sennenvaldt – der havde lært teksterne udenad, så udtrykket ikke virkede så oplæsningspræget – og skiftevis blid og mere ekspressiv sang fra Jomi Massage, mens Maria Laurette Friis stod for elektronik og afdæmpet korsang. Af og til huggede Jomi Massage til med lidt mere støjende guitar, men meget af tiden var musikken en drømmende, næsten meditativ oplevelse, sine steder tilsat lyden af knitrende elektronik, samplet guitarstøj og elektronisk forvrængede vokaler.

Henriette Sennenvaldt fungerede med sin næsten hviskende stemme godt som oplæser, selvom det nogle gange var lidt svært ved at høre teksten for Jomi Massages guitar. Jeg fangede billedskabende, poetiske vendinger som "plænerne næsten som porcelænsskår", "morgen med rimfrost", "aftryk af formiddagsdrøm", "hvad er så dråbers logik?", "sammen på havebænken", "der er skimmelsvamp", men det var lidt vanskeligt at opfange alle detaljerne. Det stod dog klart, at Anne Lise Marstrand Jørgensens digte rummede mange sansninger fra naturen, og heldigvis kunne man købe det spritnye album ved koncerten, inklusive et let læseligt tekstark. For koncerten gav så absolut lyst til at genhøre og -læse musikken og teksterne.

Lidt ærgerligt var det, at den ellers glimrende sangerinde Maria Laurette Friis ikke sang mere, men hun kunne nok ikke få mere plads i de rammer, som en fremførelse af albummet "Dråbers Logik" udstak. Ellers var det en spændende aften, hvor overgangen mellem lyd, litteratur og musik til tider var ganske flydende – helt i tråd med konceptet.

Læs mere om Lyd + Litteratur-festivalen her.