Asbjørn  : Spot Festival, Atlas, Aarhus

Asbjørn , Spot Festival, Atlas, Aarhus

Asbjørn : Spot Festival, Atlas, Aarhus

Anmeldt af Trine Jørck | GAFFA

Jeg ved ikke, hvad jeg går ind til, men jeg bliver positivt overrasket. Marcherende ind i en armygrøn kedeldragt, store sorte boots, undercut, langt pandehår og smukke scandinaviske træk ligner Asbjørn mest af alt noget fra et avantgarde modemagasin. Men hans look matcher musikken, bevægelserne og den skæve person. Koncerten med Asbjørn er en forfriskende og helstøbt oplevelse fra første til sidste elektro-beat.

Pulserende trommemaskiner, sfæriske synths, dronende clubbing-bas og en magisk vokal toner ud i rummet, da Asbjørn og hans fantastisk velspillende band går på scenen. Det hele passer bare sammen. Asbjørn hiver os alle sammen med ind i et univers balancerende mellem en ekstase-frembringende clubbing-scene og et drømmende is-krystal-glitrende landskab. Jeg tænker på at tage flugten til Asbjørnland, hvor jeg forestiller mig, at snehvide enhjørninger galoperer om kap med toner og beats.

I en absolut delikat blanding af det menneskelige drømmende levende og tunge mekaniske beats formår Asbjørn og band den svære kunst det er, at binde de to ting sammen til et levende og organisk udtryk. Udtrykket får folk til at glemme tid og sted. Det medrivende dansable elektropop er på én gang ligetil og komplekst melankolsk. Titlen på nummeret "Robots and Wildbirds", som går hen og bliver aftenens sidste nummer, siger det selv. Asbjørn er mødet mellem det maskinelle og det naturlige. Mellem maskinen og mennesket.

Jeg forsøger at placere Asbjørn i mit musikalske kartotek. Asbjørn stikker hovedet forbi noget 80'er-inspireret disko, Laurie Anderson med sin vocoder og sangene "Kokuku" og "Oh Superman". "She is a Hurricane" sender mine tanker mod noget Duran Duran. Jeg finder ikke noget. Jeg når aldrig frem til en matchende reference eller sammenligning. Asbjørn er sin egen, og med koncerten lørdag aften på Atlas fik han vist de fremmødte, at det bestemt er værd at være stolt af.