Anmeldt af Christian Lade Broch-Lips
3 stjerner3 stjerner3 stjerner3 stjerner3 stjerner3 stjerner
3 stjerner
Læserne
4,33 stjerner i snit (efter 12 stemmer)
Anmeld selv ved at logge ind og føre musen over stjernerne ovenfor.

Alphabeat opførte en rutinepræget forestilling, der både var god og dårlig

I en fuldstændig proppet Rytmisk Sal var stemningen god, allerede inden ét af Spot Festivals hovednavne gik på scenen. Der blev hujet, piftet og råbt hver gang sceneteknikeren trådte ind og rettede på instrumenterne. Et publikum, hovedsageligt bestående af yngre kvinder, var tydeligt klar til fest. Og fest, det fik de. For Alphabeat holdt, ganske som forventet, en kanon fest med masser af pangfarver, glimmer og kække smil. De spillede lige efter bogen og leverede en rutinepræget præstation uden overraskelser eller pauser. Der blev festet, ganske som publikum tydeligt havde forventet.

Alle ved hvem Alphabeat er

Da Alphabeats bassist, guitarist og trommeslager trådte ind på scenen, lød et øredøvende, noget feminint glædesskrig fra publikum. En lyshåret pige vendte sig uforstående om til sin veninde og råbte til hende: "Hvorfor skal de ikke præsenteres først?" Svaret kom prompte fra veninden, der ikke var i tvivl om hvorfor: "Det er der da ingen grund til! Alle ved da hvem Alphabeat er!". Og det har hun bestemt ret i. De seks silkeborgensere har med deres to plader "This is Alphabeat" og "The Spell" opnået enorm succes i Danmark og England, hvor første album solgte platin. Med deres letfordøjelige dansepop har de med Alphabeat skabt et band, der er helt i toppen på listen med Danmarks mest succesrige bands i nyere tid. Og man forstår det godt. For Alphabeat laver hits på stribe, og live leverer de altid et imponerende show med høj energi. Til dette års Spot Festival var der bare for meget energi på scenen, hvilket gik hen og blev decideret pinligt.

Glimt i øjet og smil på læberne

Hittet "Vacation" var aftenens første energiudladning. Ganske som forventet var Alphabeat farverigt og festligt klædt, og der var ikke sparet på glimmer og kiksede dansemoves. Lyden var ganske i orden, og sangen blev fremført helt uden problemer. Det lød som på pladen.

Efter en kort introduktion til næste sang satte bandet gang i nummeret "Boyfriend" fra det internationale debutalbum "This is Alphabeat". Her blev to korpiger introduceret, hvilket skabte en endnu større fest på scenen. Forsanger Stine Bramsen fungerede som midtpunkt – en rolle som hun fornemt levede op til. Hendes sikre vokal skar klart og flot igennem, og hun osede af overskud og godt humør. Den lettere kiksede tekst med sætningen "And my parents they don't wanna see me / my friends say I'm uncool but I let love rule" sang hun med et glimt i øjet og et stort smil på læberne. Det var ren, uforpligtende nydelse at se Alphabeat opføre dette nummer.

Derfor var det ærgerligt, at diskogruppen i nummeret efter gik helt ned i gear. "Fantastic Six", også fra debutalbummet, blev slet ikke spillet med samme glæde, og det var tydeligt, at publikum var kommet for at høre de allerstørste hits. Dette blev endnu tydeligere ved det efterfølgende nummer "Since I Met You", hvor publikums gejst allerede syntes at forsvinde langsomt.

En irriterende gøgler-sanger

Til gengæld kom Alphabeat og publikum igen helt op i gear ved monsterhittet "The Spell". Festen kunne fortsætte, og flere teenagepiger måtte tage sig til panden, for ikke at dåne over den fornemme popfest.  På scenen gav silkeborgenserne den fuld gas, og alle medlemmer lignede nogle, der virkelig holdt af at være hvor de var. Undtagen én: Sanger og gøgler Anders SG. Han lignede én der havde påtaget sig rollen som "partycrasher", og bare ville gøre alt for at ødelægge festen. For selvom han fyrede den af i et meget højt gear, passede det ikke ind i Alphabeats ellers sympatiske udtryk. Han råbte ting som at "Alphabeat smadrer jer, hvis I ikke synger med", slog sin hånd til blods på grund af sit kiksede tamburin-spil, og lignede generelt et overtræt barn, der skulle være gået i seng for længst.

Dette fortsatte desværre igennem resten af koncerten, hvor han i næstsidste nummer, "DJ", måtte holdes tilbage af vagterne, for ikke at tumle ned til publikum. Selvfølgelig er det fedt at fyre den af, hvilket han selvfølgelig også skal gøre. Men her blev det bare alt, alt for meget, og Anders SG tog hele opmærksomheden i Alphabeats fire sidste numre. Det er virkelig en skam, at Stine Bramsen blev skubbet helt tilbage af en forvirret mand, der hverken er specielt god til at synge eller til at spille på slagtøj. Og da han væltede ind i bandmedlemmernes instrumenter, virkede det heller ikke som om bandet brød sig om hans utilpassende optræden.

Tre numre for meget

Nummeret "Fascination" bød på fællessang og utallige smil og skrig hos publikum, og havde været en glimrende afslutter på en fin fest. I stedet valgte Alphabeat desværre at spille tre numre for meget, og til sidst sivede energien langsomt ud igen. For nok kan Alphabeat lave hits, men dem der ikke er de allerstørste er altså ikke ret gode. Derfor blev afslutningen en grødet masse, og igen fik man følelsen af, at det var over sengetid. For når Alphabeat er gode – er de rigtigt gode. Men når de er knap så gode, svigter publikum dem, og det bliver en tam oplevelse – selvom bandets medlemmer, og i særhed Anders SG, gør hvad de kan for at holde festen i gang.

Da festen endelig sluttede, stod man tilbage med en blandet følelse. For til aftenens koncert var der momenter af ren popgenialitet. Der var steder, hvor det er svært at forestille sig et meget bedre live-band. Desværre blev helhedsoplevelsen bare ødelagt af en ujævn præstation og en række irriterende indfald, og festen blev ikke så god som man kunne have håbet. Desværre.

Følg Alphabeat tryk på hjertet

Mytteriet på Universal Music
28-02-2014 (artikel)