Jagwa Music: Global, København N

Jagwa Music, Global, København N

Jagwa Music: Global, København N

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Jagwa Music kom, sejrede og så sig ikke tilbage. Den med spænding ventede koncert med det fantastiske kollektiv fra den østafrikanske slum blev en trancerejse af dimensioner. En af de bedste koncerter i meget lang tid.

Bandet spiller stilen Mchiriku, som der har gået frasagn om i årevis. Musik direkte fra gaden, som opstod i de fattige forstæder, hvor man gravede et hul under den dybe tromme, så lyden fik yderligere bas i udtrykket, og dertil en rytmegruppe på trommer og stole, som havde en egen svirpende rapport, hvor det samlede rytmiske udtryk blev til et tæppe af polyrytmik, som ikke ulig oldstyle tekno går fra klimaks til klimaks. Men vel at mærke på en abrupt og direkte måde. Sådan var det også i går. Man kunne ikke stå stille, og mange ville gå aldeles amok i dansen.

Det melodiske tager de typiske særdeles billige Casio-legetøjkeyboards sig af, og i front er den unge sanger, Jackie Kazimoto, helt fantastisk. Modsat den banebrydende koncert på Roskilde sidste år, var han her ret alene på den vokale front, men med danserinden lavede han i stedet et gadeteater midt i de hurtige omdrejninger i en musik, der mageløst sejlede af sted herligt distorted oven på de umiddelbart kaotiske rytmer. Umiddelbart, for som med al afrikansk musik er der i den grad mening med galskaben. Og trancen hos alle de tilstedeværende lurer lokkende henne omkring det næste beat.

Formidable to sæt blev det til. Mundende ud i hittet Mpango Mzima (swahili for "Alt er godt") og omkvædet "Baba dula wowowo", som rigtigt mange sang med på.

En fed, fed koncert med et af de mest spændende nye orkestre på scenen.