Du er ikke logget ind  Log ind / Opret brugerCookie persondata politik for GAFFA A/S

The Abyssinians
Roskilde Festival, Odeon,
torsdag d. 5. juli 2012

GAFFA | Anmeldt af Espen Strunk
Fredag d. 06-07-2012 kl. 02:04
Foto: Kristoffer Amlani Ulbak
GAFFA
5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner
5 stjerner
Læserne
4,50 stjerner i snit (efter 2 stemmer)
Anmeld selv ved at logge ind og føre musen over stjernerne ovenfor.

Inciterende trip tilbage til reggaens rødder med genrens gudfædre som guides

Der findes folk, som diskuterer reggaemusikkens genealogi med samme ildhu som man diskuterede Nilens udspring i The Royal Academy of Sciences i 1860'erne. Dem om det. Det er under alle omstændigheder vanskeligt at komme uden om, at The Abyssinians i den grad er med i opløbet om titlen som reggaens gudfædre med deres signatursingle "Satta Massagana", som udkom i '69 – samme år som Desmond Dekker & The Aces "Israelites", that is.

Og så kommer de tre frontfigurer, i henholdsvis uniform toppet af turban, tårnhøj strikhue i det etiopiske flags farver og traditionel etiopisk klædedragt, løbende ind på scenen efter at bandet har etableret den monotont manende, inciterende grundstemning som skal herske de næste knap halvanden time i Odeon-teltet. Veteraner, for hvem reggae ikke er et modefænomen, men et livsvilkår og den mytologisk-religiøse rastafari-retorik og livsanskuelse facts of life.

I perspektiv

I aften er abyssinerne i enhver forstand langt hjemmefra, men teltet er fyldt, potrøgen bølger dovent op mod teltdugen og modtagelsen er netop så varm som man kunne forvente i lyset af de seneste års reggae- og dancehallbølge herhjemme. Men i aften sættes tingene i perspektiv. Giv mig samtlige eksponenter for bemeldte bølge og smid gerne en håndfuld nyere, internationale navne oveni: de er intet i sammenligning, de er de potrester der ligger tilbage på bordet, når The Abyssinians har forladt bygningen.

Hvad vi får i aften, mine damer og herrer, dét er reggae. Reggae, så selv en hvid dreng opflasket på vesteuropæisk modernisme i almindelighed og Leonard Cohen i særdeleshed kan være med. Reggae, der gynger så tungt, sejt og primalt, at Deres udsendte gladeligt glemmer sine forbehold over for hele den rastafari-retorik, som aldrig bliver min. En religion, som hylder en despot fra det 20. århundrede som sin guddom...tja, hvad kan jeg sige?

Well, eksempelvis at Etiopiens kejser Menelik II (1844-1913) ifølge folk, som har forstand på den slags, gjorde væsentligt mere for at udvikle sit enorme rige end Haile Selassie, den selvudråbte Ras Tefari og kejser i Etiopien fra 1930 til '74. De fleste i teltet i aften er nu nok mere på bølgelængde med Rita Marley, som ved Selassies genbegravelse i Addis Ababa i 2000 udtalte de bevingede ord: "All people will be loving his imperial majesty Haile Selassie, Ras Tefari".

Babylon Town

"This is the roots of reggae music – We want you to listen!", "We are the sons of the ancient kings" og så videre lyder det fra scenen, hvor de tre frontfigurer deler hovedrollen og bestemt ikke sparer på krudtet i forhold til selvmytologiseringen: man får det ind med ske, at man står overfor nogle af genrens gudfædre. Men man køber det – ikke bare fordi det er et musikhistorisk fact, men fordi der spilles med et nærvær og en autenticitet uden lige.

The Abyssinians har ikke de store, uforglemmelige sange som en Jimmy Cliff, Marley eller Tosh, og det lyriske udtryk er mere religiøst og metaforisk end militant og politisk, sådan som denne signaturs all time yndlings-reggaekunstner, Peter Tosh, var det på højdepunkter som "Equal Rights" og "Legalize It". Men ikke desto mindre forekommer det, vi får i aften, at være noget nær den mest autentiske reggae-oplevelse, man kan ønske sig anno 2012 – når man nu ikke nåede at opleve Tosh i Falconer Salen i sommeren '81 eller Bob Marley her på Roskilde i '78. 

Det er fra start til slut et inciterende ritual, også for den uindviede – hvis der da er nogen i Odeon i aften – og retorikken....ja, den er jo altså virkelighed for ikke så få mennesker stadig væk. Som min etiopiske ven sukkede, engang vi sad over en espresso og kiggede ned på gaden i Addis Ababa: "This is Babylon Town".

Følg The Abyssinians tryk på hjertet

Følg Roskilde Festival 2012 tryk på hjertet

Tip en ven
0 kommentarer. Tilføj din nedenfor.
Sortering:

Log ind for at kommentere.