Anmeldt af Ole Rosenstand Svidt
5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner
5 stjerner
Læserne
6,00 stjerner i snit (efter 4 stemmer)
Anmeld selv ved at logge ind og føre musen over stjernerne ovenfor.

Dansk hiphops stjerne-dj og gæster lukkede Roskilde med imponerende kæmpeshow

Det var et mildt sagt imponerende lineup, der havde fået det ærefulde hverv at lukke Roskilde Festival med et show på Arena-scenen søndag fra midnat og frem. Den højt respekterede og særdeles erfarne DJ Static – blandt meget andet dj og producer for en lang række danske navne, tidligere mangeårig hus-dj for MC's Fight Night, tredobbelt danmarksmester og en enkelt gang europamester i mix – skulle fremføre hele sit kommende solo-debutalbum "Rolig Under Pres" (på gaden 27. august) med et utal af gæstesolister og bigbandet Blood Sweat Drum'n'Bass i ryggen. I alt omkring 80 personer skulle på scenen i løbet af de to timer, showet var programsat til. En både musikalsk og logistisk udfordring af de store.

Det var derfor et fyldt og forventningsfuldt Arena-telt, der på slaget midnat kunne byde velkommen til DJ Static, hans dj- og rap-sidekick Temu og bigbandet, og efter en intro med mæssingblæs blev den givet op for den lange gæsteliste, der primært bestod af danske rappere af hankøn og danske soulsangere af hunkøn, kendte såvel som mindre kendte, men også af svenske Promoe samt et par kunstnere fra henholdsvis reggae/dancehall- og pop/rock/singer-songwriter-verdenen. Der blev både rappet og sunget på såvel dansk som engelsk. Et par gange undervejs fik vi et par mellemspil, hvor Static viste sine forrygende evner på de berømte to hjul af stål, ligesom der blev leveret breakdance ved Familia Loca.

Faktisk var gæstelisten så imponerende, at det næsten er lettere at nævne, hvem der ikke var der, når vi taler dansk hiphop. L.O.C. var der ikke, Malk de Koijn var der ikke, og "kun" en enkelt fra Suspekt, Orgi-E, var i huset. Ellers var det meste af cremen af dansk hiphop samlet i Arena-teltet søndag nat.

Showet blev afviklet med stor sikkerhed, Statics beats var skarpe, groovy og inciterende, bigbandet var bundsolidt, og de forskellige gæster leverede generelt deres vers på højt niveau. For hvert nyt nummer blev gæstesolistens navn på pædagogisk vis vist på storskærmen, der også bragte sangtitler og brudstykker af tekster. Det var et godt tiltag, for lyden i Arena-teltet rungede en anelse, og derfor var det ikke altid lige let at opfange, hvad der blev rappet eller sunget – slet ikke, når det gik stærkt, og det gjorde det ofte.

Sig undskyld til chefpikken

Blandt højdepunkterne for undertegnede var den unge, fremadstormende Peacefull James og hans hæse, tilbagelænede flow, en anden vårhare, den allerede meget roste Negash Ali og hans indædte, hurtigere og meget stilsikre flow, Pede B, der blandt andet rappede om den i visse kredse så omtalte medieby på Roskilde Festival og Per Vers, som vanen tro havde styr på de finurlige rim. Og så var det også underholdende at høre Jokerens "Chefpikken" med det forrygende omkvæd "Sig undskyld til chefpikken" – tilsyneladende endnu en ikke just feministisk sang fra Jesper Dahls mund. Om der eventuelt var nogle dobbeltheder eller ironisk distance i teksten, kunne undertegnede desværre ikke lige fange under teltdugen. Men ellers kan man jo selv tilsætte den, ironien altså.

Også de syngende solister fungerede fint. Den glimrende pop-med-kant-sangerinde Maria Timm var udmærket i duet med svenske Promoe – til lejligheden klædt i postkasserødt jakkesæt, der stod godt til hans vildtvoksende rastahår og lange skæg – mens Peter Sommer og Shaka Loveless var tændte i den smådystre "Fucker Rundt".

Bigbandet var gedigen backing for Static og hans gæster, men jeg kunne nu godt have tænkt mig en anelse mere fokus på instrumenterne – også selvom det ville have gjort showet endnu længere end de to timer og 15 minutter, det løb op i, hvis der stadig skulle være plads til alle solisterne. Bortset fra introen og en kort saxofonsolo undervejs forblev fokus på solisterne, og det var lidt ærgerligt. Jeg mener, nu hvor et af dansk hiphops allerstærkeste numre, Malk de Koijns "Kosmisk Kaos", har et smukt obo-tema som omdrejningspunkt, så kunne det have været fint med flere instrumentalpassager fra eksempelvis bigbandets blæsersektion. Ja, undskyld, hvis jeg lyder krævende, men nu var der jo i forvejen lagt op til de helt store armbevægelser.

Skæv kønsbalance

En anden lille indvending var, at DJ Statics gæsteliste udstillede kønsbalancen i dansk hiphop: Mændene rapper, og kvinderne synger – ofte med soulfraseringer. Peacefull James rapper i duet med sangerinden Ayoe Angelica. Young rapper i duet med sangerinden Barbara Moleko. Promoe rapsynger og Temu rapper i duet med sangerinden Maria Timm. J-Spliff rapper og Shaka Loveless rapsynger i duet med sangerinden Stephanie Brix. Ja, det er ingen nyhed, at det er sådan, rollerne er fordelt i store dele af både den danske og internationale hiphop-verden, men man kan undre sig lidt over, at Static med sit enorme netværk ikke har kunnet/villet opstøve bare en enkelt talentfuld rapper af hunkøn til tilnærmelsesvis at opveje skævhederne.

Bortset fra disse små forbehold må man dog sige, at det var et imponerende show, Static og hans mange gæster fik leveret. Beats, scratch, bigband og de mange og vidt forskellige gæstesolister gik op i den berømte højere enhed, og den røde tråd lyste klart hele vejen. Hovedpersonen blev hyldet mange gange undervejs af sin hypeman og af de forskellige gæster, og han fik som nævnt også scratchet lidt i løbet af showet, men ellers indtog han en forholdsvis tilbagetrukket, om end sikker rolle som beatleverandør. Det var befriende at opleve i en hiphopverden, hvor selvfedmen ellers hærger som mudder på en Roskilde Festival. Ja, han var sgu rolig under pres – eller i hvert fald god til at lade som om.

To timer og et kvarter tog showet som nævnt, men herefter fortsatte Static og udvalgte af aftenens solister festen med det klassiske hiphop-lineup: To pladespillere og en mikrofon, og der blev ifølge den planlagte sætliste budt på hits som eksempelvis Orgi-E's "Singlepik", Per Vers' "Ironman" og Shaka Loveless' "Tomgang". Her måtte undertegnede dog trække stikket, da mit natlogis kalden overdøvede de ellers højlydte rappere og sangere. Tilbage er kun at sige tak for i aften og tak for i år – jeg glæder mig til pladen.

Følg Roskilde Festival 2012 tryk på hjertet

Tip en ven