GAFFA | Anmeldt af Maria Therese Seefeldt Stæhr
5 stjerner
Læserne
4,85 stjerner i snit (efter 13 stemmer)
Anmeld selv ved at logge ind og føre musen over stjernerne ovenfor.
  WiMP   iTunes    Spotify

Dette album bør blive obligatorisk pensum i dansk hiphophistorieundervisning

Der er nok ikke nogen grund til at gå i gang med en større introduktion af hovedpersonen DJ Static. For nogle er han nærmest en institution i dansk hiphop som ham, der både holder fast i de "gamle værdier" og samtidig er i konstant udvikling. Med denne solodebut står det klart hvorfor: han er ufatteligt dygtig til at variere sit beat og tilpasse det den enkelte kunstner, uden at det mister Statics personlige præg. På Rolig Under Pres har han samlet en række kolleger, venner og samarbejdspartnere – primært fra den danske scene – til en kavalkade af hiphop. Resultatet er 28 nye tracks og knap to timers spilletid.

Ikke nok med at DJ Static får bevist hvor godt, han mestrer genren og dens musikalske finesser og bredde, han formår også at få det bedste frem i alle medvirkende artister – og resultatet er et yderst interessant album, der hænger sammen trods stor spændvidde i de mange tracks fra Alt Ved Det Samme (feat. Per Vers) til Alle Jeres Løgne (feat. Wafande) eller No Fear (feat. Nat Ill). Det er tydeligt at mærke, at det enkelte nummer er komponeret til og med den medvirkende rapper eller sanger, og på den måde er det ikke kun en rundtur i DJ Statics kunnen og musikalske univers, men det fremstår som et reelt, unikt og ret præcist billede på dansk hiphop anno 2012.

Selvfølgelig er det ikke den samlede danske scene, der er repræsenteret – det er heller ikke meningen. Det er et album fra og med DJ Static, og han arbejder med dem, der kan tilføre hans musik noget interessant. Rolig Under Pres er tæt på at være det perfekte svar på spørgsmålet: "Hvad er dansk hiphop lige nu?"

Følg Dj Static tryk på hjertet

Min playliste – Danni Toma
09-11-2013 (nyhed)