Shonen Knife, Former Utopia og Orphans: Loppen, København

Shonen Knife, Former Utopia og Orphans, Loppen, København

Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard | GAFFA

Shonen Knife er et japansk pige-punkband der blev formet i Osaka i 1981, med Naoko Yamano på guitar og vokal, Ritsuko Taneda på bad-ass bas, og Emi Morimoto på trommer. Bandet gik på scenen i deres karakteristiske rød/pink kjoler, med sorte bukser under og Converse på fødderne.

Første nummer var "Konnichiwa" fra "Happy Hour" fra 1998. Festen blev skudt i gang, og pop-punklegenderne fik hurtigt slået fast hvorfor de kan kaldes legender. Instrumenterne var tight og timede som det skal være når der bliver spillet pop-punk. Ritsuko var en lille rockstjerne, som hun tog kontakt til publikum ved at ryste sin bas mod vores hoveder og headbange med de lange, sorte lokker. Emi havde en fest bag trommerne, med hvide handsker og det største smil på. Naoko bevægede fingrene over guitarens strenge på en helt igennem imponerende måde og fremførte sangene til perfektion.

Shonen Knife var bedst på de fjollede sange. "Rubber Band", "BBQ Party" og "Banana Chips" blev alle tre spillet, til stor fornøjelse for publikum. På trods af at det var søndag aften, havde omkring 100 mennesker samlet sig foran Loppens scene på Christiania, og der var bare dømt fest. Og det er det, Shonen Knife kan. Deres glæde og entusiasme var simpelthen så smittende, så man ikke kunne lade være med selv at stå med et stort, fjoget smil på.

Bandet er inkarnerede Ramones-fans, hvilket også høres i dén grad i deres egen musik. Ud over Shonen Knife har de tre kvinder coverbandet "The Osaka Ramones". Det var en behagelig overraskelse at det blev til to Ramones-numre, nemlig "Rock'n'roll High School" og "Rockaway Beach". Der blev skrålet med og danset, og taget lettede næsten. En helt igennem sjov og dejligt fjollet koncert, der forløb lige som man havde håbet på, og lidt til.

Former Utopia (UK) ★★★★★

Det var slet ikke blevet annonceret at det koreansk/britiske band Former Utopia skulle spille. Derfor endte startskuddet søndag aften med at være en dejlig, positiv overraskelse. "Former Utopia" består af Rama fra Korea og George fra Østlondon. Rama på trommesæt og George på guitar, med et psykedelisk islæt i form af mønstre og farver på storskærmen bag scenen.

Genren er en blanding af alle mulige strømninger. Der blev spottet lidt Pulp, The Moldy Peaches og endda Kashmir tilbage i "Travelogue"-dagene. På bandets hjemmeside referer de selv til Joy Division, og jo, hvorfor ikke. Bandets timing var helt eminent, og kemien mellem Rama og George var en fornøjelse at være tilskuer til. De tunge trommer og den skærende guitar dyrkede melodisk elskov. Helt sikkert et band man godt kunne tåle at høre igen, og gerne i mere end en halv time.

Orphans (DK) ★★

Andet opvarmningsband var københavnske Orphans. To unge piger klædt i sort og hvidt, med sort læbestift og bling-bling i ørerne. Igen med den ene på trommer, den anden guitar. Min første tanke efter deres 30 minutters koncert var, at det ikke var så godt, og jeg ville ønske der var nogen der kunne fortælle dem det. Og hey, det kan jeg sgu da. Så den her går ud til de to piger i Orphans:

Jeg kan godt se hvor I vil hen. I har hørt en masse riot grrl og 80'er og 90'er-punk hjemme på pigeværelserne. I refererer sågar til hardcore-bandet Minor Threat i en af jeres sange. Sagen er den, at det I prøver på, er blevet lavet. Bare ti gange bedre, for tyve år siden. Det bliver hurtigt en lidt pinlig affære, når I ikke har jer selv med i det I laver, men bare prøver at lyde som nogle andre. Jeg er sikker på der er et sted til jer på den danske musikscene lige nu – I bliver bare nødt til at forfine jeres egen stil (en del) og finde ud af, hvad der gør at man burde gå til jeres koncert i stedet for at høre et gammelt live tape med et af riot grrl-bandsene i deres opstartsfase før de blev dygtige. Men jeg kan godt se hvor I ville hen med det, det fungerede bare ikke så godt. Endnu.