Fallulah
Escapism

Fallulah: Escapism

CD / Sony Music
Udgivelse D. 04.02.2013
Michael Jose Gonzalez

Det er næppe nyt for nogen, at Fallulah med sit sprudlende debut-album The Black Cat Neighbourhood kom på mange menneskers læber her i landet. Hun hittede stort og vandt priser fra både GAFFA, Danish Music Awards og P3, så forventningerne til det så berygtede fænomen "den svære toer" er naturligt tårnhøje. Heldigvis imødekommer Maria Apetri de store forventninger med, hvad der lyder som legende lethed, og hvad der helt sikkert er en række fremragende sange på den vellydende og smittende auditive virkelighedsflugt, Escapism udgør.

Den røde tråd fra The Black Cat Neighbourhood er intakt, om end der også er plads til nye og friske boller på suppen i form af et til tider mere svævende udtryk end på debuten. Albummet lægger bragende ud med den dystert og melankolsk buldrende Deserted Homes for at gå over i de mere energiske Mares og Dried Out Cities, før det ukuleledrevne titelnummer sætter alt på et bræt for at feje benene væk under lytteren – i dette tilfælde lykkes det. Også de nærmest besættende livlige Dragon og Your Skin er værd at fremhæve.

Der bliver lånt og plukket fra den store bog om musikalske genrebetegnelser, og de mange indtryk er smidt i en sydende kedel, der effektivt destillerer det til et udtryk, der umiskendeligt er Fallulahs eget. Selvom ikke alle numre efterlader samme aftryk, er bundniveauet højt, og Escapism er i dette tilfælde ikke – som Maria ellers synger i titelnummeret – et fængsel, men en livlig, drømmende og stærk nydelse fra start til slut. Verden ligger stadig for hendes dansende fødder.