My Bloody Valentine
M B V

My Bloody Valentine: M B V

CD / Eget selskab
Udgivelse D. 03.02.2013
Ole Rosenstand Svidt

I bedste Radiohead-stil har de irsk/britiske støjpop-pionerer My Bloody Valentine uden de helt store forskræp lige pludselig udgivet deres mildt sagt længe ventede tredje album på deres hjemmeside – dog ikke til valgfri pris. Albummet er gruppens første i mere end 21 år, og der har været arbejdet på det i årevis.

Udgivelsen begynder, hvor forgængeren, mesterværket Loveless slap: De første tre numre på M B V byder på samme blanding af bløde, luftige vokaler fra skiftevis Kevin Shields og Bilinda Butcher – vokaler, der ved første lyt kan være at kønsbestemme – svært hørbare tekster, melankolske, smukke, minimalistiske popmelodier og massive mængder guitarstøj, der sine steder lyder som en forbipasserende bisværm.

På de næste tre sange sker der noget nyt og spændende: Guitarerne er markant nedtonet til fordel for atmosfærisk orgel og synths, men stadig med My Bloody Valentines umiskendelige, drømmende og ekstremt stemningsfulde udtryk i fokus. Støjen og stilen fra Loveless vender tilbage med fuld styrke på albummets tre sidste skæringer – tilsat flotte synths på In Another Way – og under de fleste sange ligger håndspillede, men hyppigt loopede og ofte ganske groovy trommer.

M B V er ikke et overrumplende og stilskabende storværk som Loveless, men som at få besøg fra en kær gammel og længe bortrejst ven, der ikke har forandret sig markant i de mellemliggende år. Gamle fans vil formodentlig elske M B V, mens nye lyttere bør begynde med debutalbummet Isn't Anything og arbejde sig langsomt hen mod My Bloody Valentine anno 2013.