GAFFA | Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard
5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner
5 stjerner
Læserne
5,00 stjerner i snit (efter 1 stemmer)
Anmeld selv ved at logge ind og føre musen over stjernerne ovenfor.

Excentrisk og karismatisk hippieeksplosion med Foxygen

Gratis koncert med et af de mest hypede bands for tiden gav i nat lang kø foran Bremen Teater, 300 afviste i døren, sved på modepolitiets overlæbe (kunne man forestille sig) og, nå ja, en helt fantastisk koncertoplevelse med Foxygen.

Den californiske duo består af multiinstrumentalisten Rado og forsanger Sam. Ti minutter over midnat fyldes den lille scene i Bremens foyer med en flok unge fyre og en sød hippiepige med flagrende gevandter, ildrødt hår og en skøn energi på scenen. Foyeren er fyldt til bristepunktet, og er man så uheldig at være placeret ude i siden frem for direkte foran scenen, er lyden ikke helt optimal – et hak opad i volumen ville bestemt ikke gøre noget. Men det er den slags man må tage med, når hele Københavns (og en del af Malmøs) hippe unge vil til natkoncert.

Syretrip eller MGK?

Det er så helt vildt forfriskende at opleve Foxygen live. En fandenivoldskhed og karisma-overload som man ikke har oplevet det i mange år kommer ud over den lave scenekant i kaskader. Ekko, hvin og hyl er en del af opskriften, når blandt andet de tre hits "Shuggie", "San Fransisco" og "Make It Known" bliver opført, som er man til en psykedelisk rockopera på Woodstock i '69. Også "On Blue Mountain" skal nævnes. Ikke kun fordi det er en skidegod skæring, men også fordi omkvædet lyder virkelig meget som Elvis' "Suspicious Minds". Sådan virkelig meget.

Referencer er der nok at komme med. Lidt Flaming Lips, en smule Kula Shaker og Tame Impala, og en helvedes masse Doors og Stones. Især Mick Jagger og Jim Morrison har ikke levet forgæves, når man ser på frontmand Sams sceneoptræden. Flagrende hænder, vilde øjne, syrede kommentarer og jokes, karisma en masse og den lækreste stemme, man længe har hørt, gør, at man ikke kan tage øjnene fra ham.

Jeg kan dog ikke finde ud af om Foxygen er så psykedeliske og fandenivoldske, som de giver sig ud for. Popper de syre eller drikker de kamillete backstage? Voksede de op på gaderne i Californien eller ville de have gået på MGK, hvis de boede i København? De er loose og lidt rodede på scenen – er de sådan, eller er det måske en smule iscenesat? På et tidspunkt proklamerer Sam at "de har fået en time at spille i, men de spiller så længe de har lyst, fuck det". Et kig på uret efter endt koncert siger præcis 58 minutters spilletid. Djævlen i mig håber på mere syre og mindre kamillete, kun for autenticitetens skyld.

Bortset fra førnævnte volumen, et ønske om, at koncerten foregik i kælderen på Drone og en ikke videre talentfuld trommeslager leverede Foxygen fuldt ud og levede helt og aldeles op til den hype, de er omgivet af for tiden. Og jeg glæder mig som et lille barn til at se dem igen på dettes års Roskilde Festival, med eller uden syretrip.

Følg Foxygen tryk på hjertet

Foxygen: ...And Star Power
12-10-2014 (anmeldelse)