Anmeldt af Troels Frøkjær
5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner
5 stjerner
Læserne
Endnu ikke anmeldt af læserne
Anmeld selv ved at logge ind og føre musen over stjernerne ovenfor.

Asiens popstjerner i dagligstuen

Michael Learns To Rock har solgt svimlende 11 millioner plader på verdensplan. Danske salgstal der kun er overgået af Aqua. Michael Learns To Rock er store stjerner i store dele af Asien, og efter den akustiske danske turné, som de startede i aftes i Folkets hus i Struer, går turen eksempelvis til Burma, Dubai og Myanmar, hvor de spiller i store arenaer for 10.000-vis af mennesker. I år er det 25 år siden, det Aarhus-baserede band spillede sin første koncert i sin hjemby, og personligt husker jeg en forrygende musikkonkurrence uden for Musikhuset i Aarhus, hvor bandet løb af med sejren.

Softice for øregangene

Det totalt udsolgte Folkets Hus i Struer tog imod MLTR-trioen, der i anledningen af den akustiske turne er udvidet med den allestedsnærværende bassist Troels Skjærbæk, med store klapsalver. Fra første tone af den skønne sang "Sleeping Child" overvældes vi af smuk vellyd, der virker som ren softice for øregangene, og den intime og hyggelige stemning breder sig hurtigt, som var bandet inviteret hjem i vores dagligstue for at spille kun for os.

Jascha Richter som showman

"Any Way You Want It" er et nyt nummer, som tøffer af sted som et nyvasket luksustog i solskin. Bandet var dog ikke helt enige om slutningen. MLTR spiller i det hele taget rigtig mange sange fra deres seneste album "Skandinavia", som i aftenens anledning bliver genudgivet der i Struer, som forsanger Jascha Richter, med sin knastørre humor påpeger. Faktisk er pladen genudgivet flere gange i forskellige dele af verden eksempelvis i Indien i juni, Kina i september og Mellemøsten i oktober. Jasha Richter er i det hele taget med til at skabe den hyggelige og intime stemning med sine morsomme tørre kommentarer, der virker perfekte i øjeblikket. Han undskylder eksempelvis på et tidspunkt, at han sidder og ser så meget ned i sit keyboard og fortæller, at det ikke er fordi, han er genert, men fordi han spiller så mange af de sorte tangenter, og de er helt vildt svære at spille på! Jascha Richter som showman var personligt ikke noget, jeg havde forventet.

Ildebefindende

Hyggen bliver dog midlertidigt afbrudt under tredje sang "Complicated Heart", hvor en kvinde blandt publikum får et ildebefindende, og der opstår tumult, lyset tændes og musikken stopper. Heldigvis var det ikke alvorligt, og kvinden kan med hjælp fra ambulancefolk lidt senere gå derfra.

Sangen "Nothing To Lose" bliver præsenteret som en rigtig Asien-basker, og der kommer da også glædestilråb fra salen, hvor en lille del af publikum er asiatiske. "Asien er et dejligt land," svarer Richter med et lurvet smil. Første sæt sluttes af med hittet "I Still Carry On", der har fået lidt ekstra fart på og spilles legesygt og fint. Trommeslager Kåre Wanscher har ladet lilletrommen blive hjemme og spiller i stedet mest siddende på en såkaldt cajon- rytmeboks sammen med forskelligt andet percusionudstyr. I det hele taget spiller de fire musikere med stort overskud og dygtighed. Samtidig gør det noget rigtig godt for lydbilledet med Troels Skjærbæks velspillede kontrabas.

Kedelig kinesisk sang

Andet sæt starter med Jascha Richter alene på keyboard med den inderlige "Naked Like The Moon" meget smukt sunget og spillet. Nøgent og stemningsfuldt. "Paint My Love" viser bandets smukke korarbejde, mens sangen "Take Me To Your Heart", som er en kinesisk sang, er aftens kedeligste indslag og med stor tydelighed beviser, hvor stærke rigtig mange af Michael Learns To Rocks egne melodibårne popsange er.

Vi får naturligvis "The Actor" om den forelskede mand, der ikke er stjerne og "don't even have my own car", som selvsagt vækker jubel og fællessang hos publikum. Det var den sang, der i 1991 for alvor satte skub i MLTR's karriere allerede fra debutpladen, som solgte 400.000 eksemplarer.

Med hitsangene "Someday" og "That's Why (You Go Away)", som de fleste vil genkende, når de hører dem, satte Michael Learns To Rock punktum for en rigtig dejlig unplugged turnéstart i Struer.  4,5 stjerne til de aarhusianske drenge herfra og fortsat god tur til Støvring og Dubai.

Se Michael Learns To Rocks Unplugged tournéplan her

Tip en ven