Anmeldt af Ole Rosenstand Svidt
5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner
5 stjerner
Læserne
6,00 stjerner i snit (efter 1 stemmer)
Anmeld selv ved at logge ind og føre musen over stjernerne ovenfor.

Fornem koncert i spændingsfeltet mellem americana og post-rock

Den danske gruppe CODY – det skal skrives med store bogstaver, da det er en forkortelse af Come On Die Young, et album med skotske Mogwai fra 1999 –  har fået masser af roser og efterhånden også et pænt publikum med deres to album og to ep'er. Deres seneste udgivelse er albummet "Fractures" fra august 2012. I sin tid fulgte gruppen albummet op med en mindre efterårsturné i landet, og de giver nu yderligere to koncerter i Danmark – den anden er i Store Vega 1. marts – inden de fortsætter til Schweiz og Tyskland.

Et pænt publikum på flere hundrede personer var mødt op på VoxHall for at høre gruppen, der for tiden er en sekstet med instrumenter som violin, lapsteel-guitar og banjo som supplement til guitar, bas og trommer. Som lineuppet antyder, er musikken inspireret af alskens americana som country, folk og roots, men gruppen har også en mere post-rocket side, hvor numrene bygges langsomt op til dramatiske klimakser. De har ikke hentet deres navn hos Mogwai for ingenting.

Dette var eksempelvis tilfældet for det smukke, melankolske åbningsnummer "August", hvor guitarist David Fjelstrup og bassist Thorleik Mortensen lagde et flot, lyst herrekor – Fjelstrup var også lead-vokalist i mellemstykket – bag sanger og sangskriver Kaspar Kaaes dybe og fyldige stemme, som stod klart i lydbilledet. Med violin og lapsteel var det ren vellyd, selvom trommerne fyldte en smule for meget i det samlede udtryk. Måske fordi trommeslager Casper Hegstrup var blevet placeret helt fremme på scenekanten, hvilket til gengæld gav en god energi i rummet.

I den smårockede "Mirror" skiftede violinist Frederik Thyboe til mandolin, hvilket tilførte yderligere nuancer til det detaljerige lydbillede, og sådan fulgte den ene stærke sang efter den anden til stor begejstring i salen. Et højdepunkt var den vuggende, lange crenscendo-opbyggende og småstøjende "Under the Pillow" og et andet – i en ganske anden boldgade – den tyste "I Want You" med kontrabas, akustisk guitar og uden trommer.

Kaspar Kaae skiftede løbende mellem elektrisk og akustisk guitar og leverede både elegant fingerspil og huggende akkordspil, og bortset fra de lidt for massive trommer stod de enkelte instrumenter klart ud fra hinanden. Kaspar Kaae fortalte, at hans røde Gibson-guitar – efter resultatløs prutten om prisen – var købt for en mindre formue i Woodstock-guitarbutikken i Aarhus. Det lød til at være en god investering.

Kaspar Kaae har en vidtfavnende stemme – dyb i nogle sange, lysere i andre – så man kunne nyde hans ganske fine tekster – eksempelvis ekstranummeret, den stærke "Disharmony" inspireret af udsmidningen af de irakiske asylansøgere, der havde søgt tilflugt i Brorsons Kirke i 2009. En sang, som også foldede sig ud fra en antydende åbning til et brusende klimaks over cirka syv minutter.

Den flotte "Comford & Rage" med David Fjelstrup på lys duetvokal lukkede og slukkede for 90 minutters formfuldendt musik fra et fremragende orkester, hvis stjerne heldigvis er støt stigende – både i Danmark og i udlandet.

Opvarmning: Schultz & Forever ****

Inden CODY gik på scenen, fik vi en lille halv times opvarmning fra den 18-årige singer-songwriter Jonathan Schultz, der opererer under aliaset Schultz & Forever og for nylig udgav den fine ep "Céline". Schultz gjorde ikke meget ud af at præsentere sig selv og klagede over smerter i en visdomstand – ak, teenagere har mange kvaler – men lod musikken tale for sig selv. Schultz har en karakteristisk, lys og meget nasal stemme, som han helt bevidst hyppigt lader knække over på de enkelte fraser.

Om man kan lide det, er en smagssag, men det kræver lidt tilvænning. Jeg kan godt leve med det, og Schultz er bestemt også en fin sangskriver med god sans for både melodi og melankoli – og en udmærket guitarist med masser af nuanceret fingerspil på den akustiske guitar. Det skal blive spændende at følge ham fremover. Forhåbentlig uden tandproblemer.

Følg CODY tryk på hjertet

CODY: Windshield
08-02-2014 (anmeldelse)