Anmeldt af Anna Møller
4 stjerner4 stjerner4 stjerner4 stjerner4 stjerner4 stjerner
4 stjerner
Læserne
Endnu ikke anmeldt af læserne
Anmeld selv ved at logge ind og føre musen over stjernerne ovenfor.

The Late Great Fitzcarraldos varmede op under et frostklædt publikum, mens CTM's vokal ikke kom helt til sin ret

Den københavnske vinterfestival med det mundrette navn Frost har over fire uger præsenteret 21 koncerter, hvor musik har indgået i andre konstellationer, end den plejer. Festivalen åbnede den 8. februar, hvor det østrigiske technoband Elekroguzzi væltede Zoologisk Museum og spillede blandt fortidsskeletter og udstoppede dyr.

Sidste koncert på dette års Frost Festival finder sted i den nedlagte kirke på Blågårds Plads, Koncertkirken. Den er badet i blåt lys, og som de foregående koncerter i kirken er publikum pænt sat ned på gamle kirkebænke med intermistiske dåseøl indkøbt nede i kælderen. Torsdag aften, da den danske superduo (plus backingband) Cancer og den svenske sangerinde Mariam the Believer indviede dette års lille tretrinsraket af en koncertrække i kirken, fungerede det rigtig godt. Det var hverdagsaften, koncerterne var tidlige, og folk rejste sig sågar op efter Mariams sidste nummer og klappede

Et ganske anderledes publikum gæster Koncertkirken lørdag aften til 80'er-inspireret dansemusik i form af CTM og The Late Great Fitzcarraldos. Det er blevet weekend, og det er svært at sidde på kirkebænken til den dejlige musik, når man hellere vil snave eller drikke sig i hegnet, mens man danser kælent til de lokkende toner. På bænken foran mig er et svensk par i gang med at nærstudere og hviske-diskutere noget på en mobil i størstedelen af CTM's koncert, mens et yderst forelsket og lidenskabeligt par i min direkte nærhed er ved at sluge hinanden, tunger først.

CTM ***
Lidt overraskende er det vidunderbarnet CTM aka Cæcilie Trier (billedet), der starter aftenen. Hendes musikalske cv er langt og imponerende og tæller blandt andet indierockbandet Le Fiasko med Andreas Pallisgaard (nu fabelagtige Pinkunoizu), den eksperimenterende Valby Vokalgruppe og ikke mindst de mørke popbands Chimes & Bells og Choir of Young Believers. Med CTM er hun gået en ganske anden vej, der er brolagt med italopoppens glimtrende fliser. I slutningen af 2012 udgav hun debut-ep'en "Variations" under sit versal-alias, og det er titelnummeret fra den ep, hun og de resterende musikere lægger ud med lørdag aften.

Talk Talk anno 1985
Den på samme tid både bløde og plastiske Talk Talk-pop (anno midt 80'erne) er håndspillet, og det ser ud til, at der ikke er meget backtrack på herlighederne. Det betyder dog også, at Cæcilie Triers keyboard ligger ekstremt langt fremme i lydbilledet, der i begyndelsen af koncerten generelt ikke er mikset særlig godt fra lydmandens side af. De elektroniske trommer og Triers keyboard dominerer lydbilledet, og Laura Maria Ratschau Bekkersgaard Nielsens (fra Snake & Jet's Amazing Bullit Band) bas træder først frem på de senere numre.

"Variations" er ellers det bedste nummer på ep'en, men drukner i kombinationen af miks og kirkens kolde rumklang. Under "Jewel" bløder lydbilledet op og bliver mere harmonisk, og man får de gode andenstemmer fra guitarist og trommeslager Tobias og Rasmus med. Cæcilie Triers vokal er som altid imponerende mørk, kraftig og dyb, selvom den i mine øjne ikke kommer til sin ret i de mere voluminøse up-tempo-numre.

Cæcilie Trier virrer med hovedet, så hendes skæve hestehale slår fra side til side. Hun er klædt i en sort pvc-vest, ser det ud til, og er vel det, man kalder konservativt klædt, hvis man ser mod hendes festlige bandkammerater iført lyslilla bomberjakke med et tigerhoved på, silkekimono og lårkort og sort turban.

CTM får selskab af The Late Great Fitzcerraldoes under deres afsluttende nummer, der er et blødt vuggende cover af Bryan Ferrys hit "Windswept" fra "Boys And Girls" (1985). Cæcilie Trier og Tobias Buch synger:  "Oh I'm feeling swept away / Slow baby you can take your time / I can hear nothing /Windswept is on the tide." Foran mig er kæresteparret begyndt at nusse hinanden med næserne. Næse mod kind, næse mod kind. Jeg får lette opkastfornemmelser i mellemgulvet.

The Late Great Fitzcerraldos ****
Efter en mindre pause, hvor der tankes op på dåseøl, og tiden fordrives i lange toiletkøer, indtager et endnu mere festklædt The Late Great Fitzcarraldos den blå/røde scene i Koncertkirken. Trioen med det tungevridende navn er som CTM lidt af et stjernehold. Forsanger/keyboardspiller Tobias Buch er fra Maborosi, guitarist Jacob Funch spiller også I I Got You On Tape, og Jakob Millung er en del af det succesfulde Choir Of Young Believers.

George Michael på springtur
Iklædt outfits, der blandt andet omfatter Brandon Walsh-højt hår, solbriller og kjortel ikke ulig en ung George Michael på springtur (inklusive enlig ørering formet som kors i det ene øre) finder de tre musikere sig til rette med åbningsnummeret fra deres seneste plade, "Listen to the Sound of The Late Great Fitzcerraldos" fra efteråret 2012. Bølgebløde rytmer strømmer ind over publikum. Kæresteparret foran mig er helt med på, hvad det handler om, de vugger i takt. Smiler til hinanden med halvlukkede øjne. Kvalmen er faretruende nær.

Hvor CTM led lidt under en kold lyd, der ikke reagerede godt på kirkens rumklang, så bliver The Late Great Fitzcerraldos' varme california-lyd mere taknemmeligt modtaget af ræssonansen. Kærligheden strømmer fra scenen, og den mandlige del af kæresteparret foran mig kan ikke modstå fristelsen længere. Han må rejse sig op i kirken og danse med, så det gør han. Alene. Men hvad gør det, når man har vuggende rytmer i hofterne nok til to?

Dansegulv i kirken
Hans dans får mig til at tænke på Frosts koncept med at sætte musik i andre kontekster, end de er vant til. I aften udmunder det i, at dansemusik præsenteres i en kirke, hvor man skal sidde ned. Ideen er god, men i sidste ende spiller de to elementer ikke sammen, ikke mindst når publikum er så urolige, som de er.

Men The Late Great Fitzcerraldos tager det nu i stiv arm og leverer en velspillet koncert. Tobias Buch træder frem forrest på scenen og spreder armene ud. "Nu kommer der et frækt nummer," fortæller han. Kæresteparret er ved at bide sig igennem halsen på hinanden, de rører hinanden med selvsagt alle lemmer. Må. Holde. Kvalmen. Nede.

Efter sidste nummer, "Bolerobilly" bukker The Late Great Fitzcerraldos for fjerde gang. På deres sætliste har de skrevet, hvornår de skal gøre det, og publikum elsker det. Koreografi!

Det lyder til, at The Late Great Fitzcerraldos har en del backtrack på deres live-numre, og det fungerer egentlig fint nok. De lyder godt og gør uden tvivl det, som de skal: Varmer op under et frostklædt publikum.

Tip en ven