Télé Rouge : Vesterbro Festival, PH Caféen

Télé Rouge , Vesterbro Festival, PH Caféen

Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard | GAFFA

Télé Rouge består af Una Skotts vokal, Anders Mortensen på keys og Christian Peter Sekjær på bas. Bandet blev formet i 2008 – noget, der kom som et chok for mig, for det lød som om, de lige har fundet sammen.

Dårlig lyd og fuck-ups

Den store sal på PH Caféen er helt fyldt op, og man kan mærke nervøsiteten hos Una, Anders og Christian. Da koncerten går i gang, er det første, der slår en, hvor elendig lyden er. Unas guitar og stemme skærer i ørerne, så det til tider er decideret ubehageligt.

Et par gange fucker bandet op og viser, de ikke er klar til det gig, de har fået, endnu. Et er at lave en fejl, noget andet er, hvordan man tackler det. Det har nok været nerver, men når musikere laver et fuck-up på scenen, bliver jeg harm, når de bare kigger på hinanden, smiler "whatever"-agtigt og trækker på skuldrene. Så virker det som om, de ikke investerer nok i koncerten, og de egentlig er lidt ligeglade med at skulle levere for de mennesker, der er dukket op. Ikke fedt.

Fransk på dansk

Una synger på fransk, men har en tyk, dansk accent. Ret akavet. Nu er jeg ikke den mest kyndige udi det franske sprogs finesser – men teksterne var på så lavt et plan, så selv mit gymnasiefranske næsten kunne følge med. Bandet skriver på deres Facebookside, at de er influeret af franske bands og sangere som Air og Serge Gainsbourg. Det kan man ikke høre.

Det, jeg hørte lørdag aften, var et band, der skal tænke sig gevaldigt om. For jeg var ikke med på "(...) en spektakulær og vanvittig rejse til et på én gang futuristisk og nostalgisk fantasiunivers (...)". Jeg sad bare med krummede tæer. Jeg skal ikke kunne sige, om bandet havde en dårlig aften, og det skal også nævnes, at Unas vokal slet ikke er dårlig. Men hele det image, Télé Rouge forsøger at bygge op omkring sig, er bare helt forkert og decideret usejt. Desværre.