The Knife: Store Vega, København

The Knife, Store Vega, København

The Knife: Store Vega, København

Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard | GAFFA

Bassen går helt ned og kilder de erogene zoner i fodsålerne. Salen er badet i blåt lys. Publikum holder nærmest vejret, mens de venter på, The Knife kommer på scenen. For nogle blev alle forventninger indfriet. For andre var det sikkert en virkelig frustrerende oplevelse at opleve bandet og institutionen The Knife i Store Vega søndag aften.

Snydere

Aftenen bliver skudt af med "Cherry On Top" – en trup på otte kutteklædte mænd og kvinder svæver nærmest rundt på scenen. Det går hurtigt op for en, at de forskellige instrumenter, de bærer på, er ren proforma. Det her, det er ikke en koncert, det er ren oplevelse.

De otte personer danser sig igennem mange af de sange, der er at finde på den svenske duos nye album "Shaking The Habitual". Dansestilen går fra Bollywood-stil til bryllupsscenen i filmen "Coming To America". Enten elsker du det, ellers også er du slet, slet ikke med.

Det er en hektisk oplevelse – hjertet banker, øjnene bevæger sig forvildet fra den ene side af scenen til den anden, i et nyttesløst forsøg på at regne ud, hvad der sker og skal til at ske, og hvem fanden Karijn og Olof Dreijer er på scenen. Er de der overhovedet?

Basss

Det, vi er vidne til, er et opgør med, hvordan en koncert skal være. Her er ikke en forsanger, man skal kunne kigge i øjnene og føle. Det handler om bassen, der pumper, og det menneske, man selv bliver af oplevelsen. Kan du give slip? Og kan du være ligeglad med ikke at se Karijn og Olof i den gængse forstand?

Under numrene fra den nye plade, der dog er barberede ned til selve sangene uden de mareridtslignende sekvenser, kan man nærmest falde hen i oplevelsen og forvirringen. Numre som "One Hit" og "Got 2 Let U" fra duoens tidligere udgivelser vækker dog dyret i publikum, og der bliver danset, vugget og svajet igennem. Især slutnummeret "Silent Shout" bliver til en kollektiv forløsning, for det er en sang, publikum forstår hundrede procent og kan forholde sig til.

Det, vi var vidne til søndag aften i Vega, var en helt ny måde at anskue livemusik på. Hvad intentionen har været, kan man kun gisne om. Og enten hader man eller elsker det. Jeg elskede det. Jeg blev konfronteret med mine egne, låste rammer, og blev udfordret. Helt eminent, og en oplevelse, der kommer til at sidde i kroppen længe.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA