Kanye West
Yeezus

Kanye West: Yeezus

CD / Universal Music
Udgivelse D. 17.06.2013
Michael Jose Gonzalez

Hvad gør man, når ens sidste solo-album var et larger than life-mesterværk, der blev hyldet af kritikere og fans verden over? Og det næste var et yderst succesfuldt samarbejde med en levende hiphoplegende? Når man hedder Kanye West, skruer man op for ambitionerne og det overdimensionerede ego, man så ofte bliver kritiseret for, kalder sit album Yeezus og smider en stak sange på, der sørger for at matche cockiness med kvalitet.

Kanye er ikke bleg for at udnævne sig selv til både Jesus og Gud, og når man lytter til den nybagte fars vanvittige og medrivende udskejelser, er det svært at være uenig – i hvert fald, når det kommer til at lave storslåede rap-numre, der trandencerer genrer og er fuldstændig skamløse i forhold til, hvad man kan tillade sig både musikalsk og lyrisk. Alt kan lade sig gøre i Kanyes verden.

Vi er i et stramt elektronisk univers – tænk Power på steroider eller Stronger skåret ind til benet – der sine steder dyrker det enkle, mens ordet "overdrevet" andre steder ikke synes fyldestgørende. Udtrykket er finpudset, og musikken går i spænd med coverets minimalisme. Kanye kan være tankevækkende i sine tekster, og han veksler her mellem at have noget på hjerte, hylde sig selv til skyerne og være så ekstrem i sine udmeldinger, at det er svært ikke at grine højlydt over sætninger som: "There's leaders and there's followers, but I'd rather be a dick than a swallower".

Yeezus er på mange måder den perfekte efterfølger til My Beautiful Dark Twisted Fantasy, som hidtil har syntes umulig at følge op på. Ikke desto mindre har Kanye gjort det umulige, og det er lykkedes ham at lave et mindst lige så fascinerende album.

Det er klart, at der ikke rigtigt er et cover, for hvordan i alverden skulle man kunne matche disse udskejelser visuelt? Endnu et mesterværk fra Mr. Wests hænder.