Du er ikke logget ind  Log ind / Opret brugerCookie persondata politik for GAFFA A/S

Kraftwerk
Roskilde Festival, Orange Scene,
søndag d. 7. juli 2013

GAFFA | Anmeldt af Ras Bolding
Mandag d. 08-07-2013 kl. 08:13
Foto: Martin Rosenauer
GAFFA
6 stjerner6 stjerner6 stjerner6 stjerner6 stjerner6 stjerner
6 stjerner
Læserne
4,85 stjerner i snit (efter 40 stemmer)
Anmeld selv ved at logge ind og føre musen over stjernerne ovenfor.

Tysk lydperfektion

At Roskilde Festival i år valgte at afslutte på Orange Scene med tyske Kraftwerk, må kaldes en både modig og ekstremt kunstnerisk disposition, for meget kan man sige om den stilskabende gruppe - og meget er blevet sagt gennem tiderne - men musik til bajere og bøllehat, det er det bestemt ikke. Og tak for det. Tværtimod er Kraftwerk en af de mest indflydelsesrige grupper i nyere musikhistorie, og deres tanker og idéer, og ikke mindst deres forståelse for rytmik, melodi og lyd, har sat sit præg på mange forskellige genrer, og i så alvorlig forstand, at man faktisk i ramme alvor kan hævde, at en hel masse musikalske retninger ville have taget sig anderledes ud, hvis ikke for Düsseldorf-kvartetten.

Og så har de samtidig hele vejen igennem karrieren formået at forarge som et klassisk punkband; mangen en aldret (i sind, i krop eller, som ofest, begge dele) anmelder med religiøst forhold til Dylan har gennem tiderne forbandet Kraftwerk og deres sjælløse maskinmusik, og forståeligt nok - Kraftwerk forandrede jo rent faktisk lyden af moderne musik i gennemgribende forstand, da de satte strøm til synthesizeren. Det gjorde Dylan ikke, da han satte strøm til sin guitar, men han skrev da et par fine sange undervejs og blev kaldt Judas, hvilket også tæller for noget i det helt store regnskab.

Hjulpet på vej med opdateret 3D-show gik de fire Kraftwerk-musikere på scenen omkring kl. 22, iklædt Tron-dragter og udstyret med hver sin synthesizerpult. Åbningsnummeret var klassikeren "The Robots", der ellers typisk serveres langt inde i Kraftwerks koncertsæt, og arrangementet var da også ændret en smule i forhold til sidst, gruppen gæstede landet. Man kan godt sige, at tyskerne indledte ballet med de formentlig vægtigste hovedværker i karrieren, nemlig "The Man Machine" - albummet blev, i løbet af koncerten, faktisk serveret i sin helhed, inklusiv "Metropolis" og "Spacelab", hvilket bestemt var en positiv overraskelse, og "Computerworld", hvorfra vi fik væsentlige uddrag.

Som vanligt stod de fire musikere stort set ubevægelige og betjente deres pulte, spillede de fængende melodier, vred filtre eller skabte lydeffekter. Fra tid til anden sang Ralf Hütter, både med og uden vocoder. Og bare lige for at slå det fast - der blev spillet live. Havde man de vakse ører med sig, kunne man sågar, en sjælden gang imellem, høre små unøjagtigheder, hvilket naturligvis ene og alene må tilskrives maskinens menneskelige sider. Men der blev ikke kastet håndtegn til publikum, der blev ikke spurgt om vi var med derude, og der var ingen synkrondansere i sexede kostumer. Og der skal nok være dem, der savnede den slags, men til jer vil jeg blot sige: fat mod, for når Rihanna ikke er stor længere om et par år, fordi I ikke længere gider købe hendes musik og parfumer, så står en ny replikant klar i kulissen, og til de af jer, der er traditionalister - jeg er sikker på, at Status Quo endnu ikke har givet sin allersidste afskedsturné.

Formidabel lyd
Det der med lyd til store koncerter er ikke nødvendigvis den letteste sag i verden. Jeg var forbi til førnævnte Rihannas playback-forestilling og Metallicas koncert på Roskilde Festival, og Kraftwerk havde livelyd, som ganske enkelt var klasser bedre. Bassen var dyb, men defineret, der var smæk i trommelydene, og de velkomponerede synthesizertemaer stod knivskarpt i et lydbillede, der ofte var så perfekt, at man helt glemte, at man stod til en stor koncert på åbent land. Jeg har været til et hav af koncerter gennem tiderne, og dette var simpelthen noget af den bedste livelyd, jeg har oplevet. Jeg brugte en times tid efter koncerten på bl.a. at snakke med andre musikere og musikelskere, samt andre anmeldere for at høre, hvor de havde stået under koncerten, og om mon lyden havde været lige så god som på forreste række, hvor jeg befandt mig. Svarene var alle ens: ja, ja og ja!

God lyd alene gør selvsagt ikke mesteren. Der må mere til, og jeg tænker naturligvis på det, man kunne kalde for indhold. Kraftwerk er en gruppe, der udstråler konceptuel konsekvens som velsagtens nærmest ingen anden, nogle gange i en sådan grad, at det bestemt nærmer dig det fanatiske. Og det ville måske ende en smule ufrivilligt komisk, hvis ikke det var, fordi Kraftwerk netop er så gode og gennemførste ud i disciplinen konceptuel konsekvens. Gruppens kompositioner arbejder med struktur og tone, der trækker på både popmusikken og den klassiske musik såvel som på avantgarde, og der arbejdes med en rytmik, der er så skarp, minimalistisk og stivbenet, at den på én og samme tid svinger voldsomt rykkende og samtidig har noget næsten krystalklart statisk over sig.

Koncepterne
Også hvad tekst og tematik angår, er Kraftwerk konceptualister. Ofte kredses der om forskellige menneske-maskine-forhold, og der males et billede af fremtiden, som er både nostalgisk og længselsfuldt såvel som fremmedgjort og truende, og på visse af numrene fra især "Computerworld" er gruppen nærmest profetiske. Titelnummeret handler om allestedsnærværende computernetværk, der akkumulerer data om os alle til store og magtfulde firmaer, mens "Computerlove" foregriber netdating og cybersex.

"Autobahn" og "Trans Europe Express" er romantiske minisymfonier til Europa. De funkler af fremtidens drømme om effektivitet og transport, men rummer også fortidens spøgelser. Hitler byggede Tysklands motorveje, og under hans rædselsregime var det helt andre passagerer, der blev fragtet med tog gennem Europa. Selv har jeg rejst gennem Europa med Trans Europe Express, og lyttet til Kraftwerk-albummet af samme navn, og når jeg er rundt og give koncerter, er det fast ritual, at "Autobahn" kommer på, når vi rammer motorvejen. Kraftwerk er, på godt og ondt, lyden af Europa, den katastrofale fortid i det tyvende århundrede og den utopiske drøm om en bedre fremtid.

Undervjs blev de forskellige numre understøttet af det grafiske 3D-show, som i passager fungerede rigtig fint og i andre virkede mere anonymt. Bedst var de passagerer, hvor det Bauhaus-futuristiske udtryk for alvor kom til sin ret, samt de numre, der gjorde brug af en æstetik, der mindede om tidlige computerspil og demoer. Og så var der de sjove detaljer for de rigtig vågne, såsom nummerplader under "Autobahn" med påskriften D: KR 74. Den første, der knækker koden og opsøger mig til næste års Roskilde Festival vinder en kop te med eddike.

Kraftwerk spillede alle de numre man forventede, og så et par stykker til. visse titler var blevet rearrangeret siden sidst, jeg så gruppen, på samme måde som det visuelle 3D-show var blevet opdateret. Jeg havde i forvejen været lidt nervøs for om koncerten ville ende som ren genudsendelse, men det var heldigvis ikke tilfældet. Bevares, flere dele var stort set samme omgang som sidst, men der var også nyt, og det hele fungerede fornemt som en overordnet helhed. Det var musikhistorie, fortid og fremtid, det var sublim lyd, det var en gruppe, der måske mere end nogen anden har været med til at påvirke moderne musik. Der må seks stjerner til, aber doch. Og tilbage er blot at spørge: hvor blev robotterne af denne gang? Jo, det var såmænd dem, der stod på scenen under hele koncerten. Ralf og gutterne sad derhjemme festivalen igennem for at følge med i Tour de France.

Følg Roskilde Festival 2013 tryk på hjertet

Tip en ven
39 kommentarer. Tilføj din nedenfor.
Sortering:
2
Es war geil !!
1
Alle var grimme! Mine 3D briller er gemt, som et minde om en fantastisk koncertoplevelse.
3
Fra en anmelder til en anden: min dybeste respekt for en velskrevet og oplysende anmeldelse som man (forhåbentlig) bliver klogere af. Nu skal også jeg se Tour de France.... Vh. Torben Holleufer
3
Tak for (endelig) en god, interessant og nuanceret anmeldelse. Det var en på alle måder sublim magtdemonstration fra de aldrende herrer. Tak Kraftwerk!
1
Formiddabel koncert, intet mindre - gennemført til det yderste og super lyd. Tak for en god anmeldelse!
1
Geil siger jeg bare!! :) Var det bare årets musikoplevelse oder was?
Kraftwerk og Orange er et perfekt match!
4
Det var en af de koncerter hvor man om nogle år kan kan prale lidt og sige "jeg var der"
3
#7: Præcis, og brillerne er gemt, som et nostalgisk minde om "dengang farfar så Kraftwerk på Orange Scene"

Synes også at det var dejligt med en koncert, hvor mosh-pits var en by i Rusland. Formidabel koncert
1
Tak for en velskrevet anmeldelse. Lige i skabet.
2
En rigtig vellykket koncert (endnu engang) og også en rammende anmeldelse - selv om jeg ikke helt forstår, hvorfor hr. anmelderen altid føler trang til at harcellere lidt over Bob Dylan og co. :-) Referencerne virker temmelig forcerede i denne sammenhæng.
0
#9: Enig, men kunne det mon være en kommentar til Dylan-fan Thomas Treo, som jo for tiden får væsentligt mere opmærksomhed omkring sine anmeldelser, end hans talenter berettiger.
0
Stod ret langt bagud, så 3d showet fungerede ikke rigtigt for mig. Der ud over så vil jeg sige, at jeg var kommet for at få en total oplevelse, og for at bliver revet med af deres musik jeg ikke syntes er fængende på mine højtalere der hjemme. Jeg mener ikke at der skulle være klappe med lege eller syng med indslag, men den magiske følelse der opstod under james blake (hvis musik jeg heller ikke er fan af), syntes jeg udeblev til kraftwerk. Der for syntes jeg 6 stjerne er alt for meget, måske hvis man er fan var det helt fantastik men for mig var det bare ikke.
0
Stod ret langt bagud, så 3d showet fungerede ikke rigtigt for mig. Der ud over så vil jeg sige, at jeg var kommet for at få en total oplevelse, og for at bliver revet med af deres musik jeg ikke syntes er fængende på mine højtalere der hjemme. Jeg mener ikke at der skulle være klappe med lege eller syng med indslag, men den magiske følelse der opstod under james blake (hvis musik jeg heller ikke er fan af), syntes jeg udeblev til kraftwerk. Der for syntes jeg 6 stjerne er alt for meget, måske hvis man er fan var det helt fantastik men for mig var det bare ikke.
0
Stod ret langt bagud, så 3d showet fungerede ikke rigtigt for mig. Der ud over så vil jeg sige, at jeg var kommet for at få en total oplevelse, og for at bliver revet med af deres musik jeg ikke syntes er fængende på mine højtalere der hjemme. Jeg mener ikke at der skulle være klappe med lege eller syng med indslag, men den magiske følelse der opstod under james blake (hvis musik jeg heller ikke er fan af), syntes jeg udeblev til kraftwerk. Der for syntes jeg 6 stjerne er alt for meget, måske hvis man er fan var det helt fantastik men for mig var det bare ikke.
0
Stod ret langt bagud, så 3d showet fungerede ikke rigtigt for mig. Der ud over så vil jeg sige, at jeg var kommet for at få en total oplevelse, og for at bliver revet med af deres musik jeg ikke syntes er fængende på mine højtalere der hjemme. Jeg mener ikke at der skulle være klappe med lege eller syng med indslag, men den magiske følelse der opstod under james blake (hvis musik jeg heller ikke er fan af), syntes jeg udeblev til kraftwerk. Der for syntes jeg 6 stjerne er alt for meget, måske hvis man er fan var det helt fantastik men for mig var det bare ikke.
-10
Vis kommentar
6
Den bedste lukningskoncert jeg har oplevet på Roskilde.
0
#16: Du var der ikke i 2010?
0
#17: Jo, og jeg var sgu ikke imponeret over Prince...
Alt for meget cover og alt for meget jam-session over det. Havde ellers set frem til showet, men gik efter 45 minutter pga. kedsomhed.

Coldplay i 2009, derimod, var rigtig fedt.
0
Fantastisk kunstoplevelse. Tak Roskilde!!
1
Rent visuelt fandt jeg det komplet undervældende. Lige meget hvor jeg stod var den reklamerede 3D effekt minimal, og eftersom det blev annonceret som et visuelt show var jeg skuffet. Lyden var dog helt emminent (Muligvis den bedste jeg har oplevet på Orange) og musikken var jo væg til væg klassikere. Men som en 3D totaloplevelse? Der kan den kun få 4 ud af 6 fra mig.
-1
Som om folk glemmer - eller ikke ved, at "legendariske aldrende Kraftwerk" i dag består af Ralf Hutter og tre anonyme teknikkere. Det svaret til at McCartney rejste rundt som The Beatles...
-2
#20: Langt de fleste aner ikke, hvem Kraftwerk er eller var. De har hørt, at de er legendariske, og så spiller de med på det shit. "Kraftwerk" er helt enkelt et begreb, som ikke består af musikere, men er en institution, et begreb, der via nostalgiens kringlede veje har vokset sig stort - uden at nogen egentlig ved, hvad det/de er. Man er bare med på trenden.

Grunden til, at McCartney aldrig kunne præsenteres, om han så ville, som The Beatles, er, at folk faktisk kender ham. Og dem. Som individer, som band. Man har hørt deres musik.

Kraftwerk er et hypet "band", som ingen kender, men som man via massesuggestion får overbevist masserne om, at man bare SKAL høre, fordi.
0
#23:
Sikke mange unøjagtigheder. Kraftwerk har primært bestået af Hütter og Schneider på alle udgivelser. Schneider gik ud for 4-5 år siden, og turnéer derfor ikke. Dette gør ikke Kraftwerk mindre Kraftwerk i min optik. De 'teknikere' I taler om, spillede faktisk LIVE keyboard og elektronisk percussion, mens den sidste styrede skabte visuals under hele koncerten. 2 af disse 'teknikere' har været med siden henholdsvis 1978 og 1987. Skal man være med i et band i over 20-30 år for at være godkendt medlem?

De er bestemt et band, og mon ikke folk vil se dem pga. deres dybt imponerende bagkatalog? Om du kender dem eller ej, er det i øvrigt virkelig usandsynligt at du ikke har hørt deres melodier før. Så det giver vel meget god mening at folk kom for at høre dem.
0
#23: Gud ved hvilken planet du har levet på? Det er nærmest "common knowlegde" at vide hvem kraftwerk er. Hvis det ikke var for kraftwerk, fandtes der ikke nogen bands med en synthesizer i dag.
0
Hutter, Schneider, Bartos og Flur er den klassiske og legendariske line-up - og dem ville jeg betale for at se igen.
0
#25: Og hvad er det lige der gør det line-up så klassisk? Man kunne først opleve det line-up 5 år efter debutudgivelsen i 1970. Kraftwerk er Schneider og Hütter. Og ja, de har haft en masse dygtige samarbejdspartnere, som f.eks. Conrad Plank, men har aldrig haft et fast bemandskab.
Beatles-sammenligningen er helt hen i vejret. Kraftwerk er et koncept, og Beatles er 4 personligheder.
0
#29: Kraftwerk med den klassiske line-up havde faktisk personlighed og står jo også bag mesterværker som TEE, Man Maschine og Computerworld...
0
#30: Og så glemmer vi bare 3 andre klassiske albums fra Kraftwerk. Flür var i øvrigt ikke med på 'Computer World'.
Tak for nu! Koncerten i søndags var fuldstændig perfekt - selv om vi manglede Florian Schneider, Houschäng Néjadepour, Plato Kostic-Riviera, Peter Schmidt, Charly Weiss, Thomas Lohmann, Eberhard Kranemann, Andreas Hohmann, Klaus Dinger, Michael Rother, Emil Schult, Wolfgang Flür, Klaus Röder, Karl Bartos, Fernando Abrantes og Stefan Pfaffe
0
#31: Flur var naturligvis en del af den klassiske line-up da Computer World udkom. Læs hans bog I was a robot - masser af personlighed....
0
#32: Ja, du er tydeligvis også påvirket af hans negativitet omkring Kraftwerk post-Flür.
Han var dog stadig ikke med på 'Computer World'. Han opfandt fortsat software til Kraftwerk, og var med på turnéen, men bidrog ikke som musiker til albummet.

Jeg køber i øvrigt heller ikke idéen om at sjælen kan hives ud af Kraftwerk som projekt, og tror fuldt og fast på Ralf Hütters idé om at alle kan udskiftes - også ham selv.
0
#33: Og der mener jeg som live-band.
0
DEUTSCHE QUALITÄT!
0
Deutschland Kraftwerk 1974 (Hvor Autobahn udkom)
0
Deutschland Kraftwerk 1974 (Hvor Autobahn udkom)
0
Er lidt imponeret over at de kunne holde masken deroppe - med dén udsigt.
0
Ærgeligt, at jeg ikke fik hørt koncerten. Men jeg vil nu godt lige pointere, at det ikke er den store kunst at lave lyd på Kraftwerk. Lidt tyndt af anmelderen at sammenligne lydoplevelsen med Metallica, som jo ellers havde en fremragende metal-lyd, dog spillet "live" med trommer, guitar etc.. Jeg tror på at lydoplevelsen under Kraftwerk-koncerten var sublim, men det burde den dælme også være. De har trods alt ikke 40 forskellige mikrofoner kørende... Og hvorfor lige svine Rihanna? Playback, tjo, der var backtrack, som genren jo gerne benytter sig af, men hold da kæft hvor sang hun fedt, når hun gad :-)
...ellers skønt med en anmelder der kender bandet der bliver skrevet om. Men ærgeligt at der skal trædes på andre for at fremhæve Kraftwerks kvaliteter... Godnat, og tak for en fed Roskilde.
M
0
Har opdaget et smart afstemningssted om Roskilde. Her kan du frit stemme på næsten alt om Roskilde: Lige fra de forskellige bands til toilet-faciliteter:

http://xpleo.dk/?option=com_xp...

Det er jo super vigtigt hvad den almene seje festival-gænger synes:-)
1

Log ind for at kommentere.