Jagwa Music: Jazzhouse, Copenhagen Jazzfestival

Jagwa Music, Jazzhouse, Copenhagen Jazzfestival

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

De er noget helt for sig selv. Jagwa Music fra Tanzania fandt virkelig formen for nogle år siden, og selv om turnébandet synes skrumpet betragteligt ind siden højdepunktet på Roskilde Festival i 2011, forstår orkestret med sanger/rapper Jackson "Jackie" Aluta Kazimoto i spidsen i den grad fortsat at skabe en dansefest af dimensioner. Stilen hedder Mchiriku og blev udviklet i Dar Es Salaams fattige forstæder, da unge efter at have hørt på en speciel afrikansk obo i en menneskealder, kastede deres kærlighed på de billige Casio-keyboards, der kører på batterier, og som vi forærer til børn. For kørt gennem en billig forstærker og ud gennem en af de skrattende højtalere, som meget passende kunne hænges op i et træ, fik det lille keyboard en egen psykedelisk messende lyd.

Dertil kom trommeslagerne, hvoraf mesteren betjente en bastromme, som fik sin lyd, fordi man gravede et hul under den, så slag på dens skindoverflade ville få en baslyd, der virkelig skar gennem det hele. Og med et hav af trommer lavet af plasticslanger af forskellig tykkelse, samt en træstol, som havde en helt særlig hurtig diskantet lyd, var man klar til fest. Og Jagwa Music blev til og var i en menneskealder en af de bedste eksponenter for stilen, populære til bryllupper og alskens fester. Indtil en tysker, Werner Graebner, kom forbi, og en plade blev indspillet, og interessen blev vakt over hele verden. Ikke mindst via kontrakt med de belgiske ildsjæle på Crammed, der tidligere havde opdaget gadebands som Konono No. 1 og Staff Benda Bilili fra Congo, og som nu var klar til at rette blikket ud mod kysten ved Det Indiske Ocean.

Ligesom det var vigtigt, at man fandt knægten til at synge i front. Han var kæmpefan, kom fra en lille by ude på landet, og en gang, hvor bandets normale sanger var for fuld til at optræde, slog Jackie til, and the rest is history. Og som det var på denne aften på Jazzhouse, var forsangeren i en topform, som desuden var rundet af den store erfaring, han nu har. Dertil kommer at Jazzhouse i sin nye udformning er den perfekte afrikanske klub med et plateau bagved, hvor man kan se bandet lidt fra oven.

Så det blev en aften med den vanlige Jagwa-magi. Det er et band, hvor rytmerne er så forrykt dejlige, at du bare må danse. Overgivent kaster du dig ud i det og lader lemmerne daske hid og did. En renselse i rytme og lyd, hvor knægtens stemme opildner dig og smukt ligger oppe i toppen. Og hvor det glidende Casio-keyboard messer dig op og ned. Indtil anden del af sangen, hvor et par solide slag i bastrommen fra mestertrommeslager Mazinge sætter af og understøtter sangeren, hvorefter virvaret af beats går op i højere fart og luller dig ind i trancen.

Jagwa Music er fortsat - sparetider eller ej - et formidabelt band. De har en nøgle, som rigtigt mange synes at have tabt.

Tjek dem ud på nettet. Og kom så med til den næste fest!